RUC og Roskilde Festival forlænger partnerskabsaftale

Roskilde Universitet og Roskilde Festival har netop underskrevet en aftale om at fortsætte det strategiske partnerskab. Målet er at skabe bæredygtige initiativer med fokus på blandt andet innovation, miljø og fællesskab.
Roskilde Festival aftale
Hanne Leth Andersen, rektor, Roskilde Universitet og Signe Lopdrup, direktør for Roskilde Festival.

RUC og Roskilde Festival vil fortsat samarbejde på forskellige indsatsområder de kommende år. De to organisationer har netop underskrevet en 4-årig kontrakt, som betyder, at det igangværende samarbejde fortsætter.

”Vi er meget glade for aftalen og samarbejdet med Roskilde Festivalen. RUC’s profil passer rigtig godt til festivalens værdier. Begge organisationer har stort fokus på at udfordre status quo og skabe ambitiøse og bæredygtige forandringer til gavn for fællesskabet,” siger Hanne Leth Andersen, rektor på Roskilde Universitet.

Samarbejdet indebærer blandt andet vidensfestivalen GRASP, som har kørt siden 2021. Målet med festivalen er at udfordre de klassiske videns- og formidlingsformater og engagere deltagere på tværs af fagligheder.

Roskilde Festivalen og universitet har derudover udviklet et fælles innovationsforløb, hvor studerende fra RUC får mulighed for at teste deres innovative idéer på Roskilde Festival. Det betyder helt konkret, at studerende fra RUC får mulighed for at præsentere deres projekter for festivaldeltagerne.

”Roskilde Festival vil gerne være katalysator for nye idéer, og det er derfor oplagt, at vi har et stærkt samarbejde med RUC, som har meget at byde ind med inden for bæredygtig udvikling, nye grønne teknologier og kunstneriske og kreative miljøer,” siger Roskilde Festivals direktør Signe Lopdrup.

Roskilde Festival afholdes fra lørdag den 29. juni til lørdag den 6. juli 2024. Hovedprogrammet finder sted fra onsdag til lørdag.