RUC lancerer nyt, ambitiøst medie

RUC Paper er Roskilde Universitets bud på et nyt, ambitiøst universitetsmedie til alle, der interesserer sig for uddannelsespolitik og videnskab.
Mette Rolan
Chefredaktør Mette Rolan-Kjærsgaard: "Vi skal opfattes som en magtkritisk instans, der ser flere veje."

Danske universiteter har ikke haft tradition for stærke, uafhængige og demokratiske universitetsaviser, måske med undtagelse af Københavns Universitet. Derfor ser Roskilde Universitet nu et behov blandt de studerende og ansatte og lancerer deres nye avis RUC Paper. Med inspiration fra universiteter som Harvard, Berkeley og UCLA, der også har en velfungerende og traditionsrig universitetsavis, der arbejder uafhængigt af ledelsen, vil RUC Paper både formidle forskning og relevante debatter.

"Dengang jeg arbejdede som underviser på RUC undrede det mig, at vi ikke havde en stærkere universitetsavis med alle de dygtige kommunikationsfolk og journalister, vi udklækker. Derfor glæder jeg mig også til at kunne præsentere RUC Paper - for hele universitetsdanmark. Det er vigtigt at have et medie i universitetsmiljøet, der stiller sig kritiske over for vores samfund, os selv på RUC og byder ind i de universitetsrelevante debatter, der udspiller sig på både lokalt og nationalt plan," siger Mette Rolan-Kjærsgaard, chefredaktør på RUC Paper.

Redaktionen bag RUC Paper vil udover Mette Rolan-Kjærsgaard bestå af studerende fra RUC og en række freelancere. Avisen vil udkomme ugentligt torsdag kl. 8 på rucpaper.dk med debatstof og længere artikelformater, der har fokus på politik, studieliv og arbejdsmiljø på universitetet, og løbende på sociale medier med korte nyheder. Visionen er, ifølge Mette Rolan-Kjærsgaard, at RUC Paper på sigt kan udfylde det demokratiske tomrum, der lige nu eksisterer på Roskilde Universitet.

Universitetsdirektør på RUC Peter Lauritzen hilser mediet velkommen:

"RUC Paper har fået et frihedsbrev, fordi vi ønsker et seriøst, kritisk medie, som samtidig kan bringe ny forskning ud til samfundet - og stå for alt det modsatte af 'fake news'. Med den nye universitetsavis får vi et troværdigt medie, som kan være kritiske over for både ledelsen og andre interessenter på og uden for RUC - og jeg har store forventninger til avisen," lyder det fra Peter Lauritzen.

Redaktøren bag mediet supplerer:

"Vi skal opfattes som en magtkritisk instans, der ser flere veje. Vi ser det tydeligt i mange andre lande, hvor flere medier, som udspringer af universitetsmiljøet, har en indflydelse på debatten og generelt er meget respekterede med høj troværdighed. Det samme skal gøre sig gældende for RUC Paper," forklarer Mette Rolan-Kjærsgaard.

Mere Information:

For yderligere information kontakt Mette Rolan-Kjærsgaard, e-mail: mekj@ruc.dk, mobil: 2539 4043.