RUC indgår strategisk partnerskabsaftale med Roskilde Festival

Roskilde Universitet har underskrevet en 4-årig strategisk partnerskabsaftale med Roskilde Festival, som bl.a. omfatter forskningssamarbejder og udvikling af innovationsforløb for studerende.
Strategisk partnerskabsaftale Roskilde Festival og RUC
RUC's rektor Hanne Leth Andersen og direktør for Roskilde Festival Signe Lopdrup underskriver strategisk partnerskabsaftale. Foto: Eva Lykke Jørgensen, RUC.

Administrerende direktør for Roskilde Festival Signe Lopdrup og RUC's rektor Hanne Leth Andersen underskrev i dag en strategisk partnerskabsaftale, hvor samarbejdet bygger på et fælles fokus på tværfaglighed og projektarbejde. Aftalen tager afsæt i FN's verdensmål for bæredygtig udvikling, og den skal skabe positive bæredygtige forandringer for parterne og for samfundet.

Roskilde Festivals administrerende direktør Signe Lopdrup ser frem til samarbejdet:

"Vi tror på, at partnerskabet kan skabe ny viden og konkrete bæredygtige løsninger på fremtidens udfordringer ved at stille vores midlertidige festivalby til rådighed for RUC's studerende og tværfaglige forskningsmiljøer. Selvom vi jo er to meget forskellige organisationer, har vi tværfaglighed, projektarbejde og et stærkt samfundsengagement tilfælles. Og som en almennyttig festival har vi en ambition om at understøtte nye løsninger på fremtidens udfordringer gennem stærke partnerskaber. Her er RUC en særlig partner," siger Signe Lopdrup.

Med den nye partnerskabsaftale ønsker Roskilde Festival og RUC at sætte fælles mål og skabe fælles interessevaretagelse fx innovationsforløb for studerende, forskningssamarbejder og erfaringsudveksling om organisationsudvikling.

Hanne Leth Andersen, rektor på RUC, ser frem til at kunne bringe RUC's særlige forcer i spil i det nye, styrkede samarbejde:

"Jeg har store forventninger til et stærkt og spændende samarbejde med Roskilde Festival i kraft af partnerskabet, til gavn for begge parter og til gavn for vores fælles ramme og udgangspunkt, Roskilde. RUC kombinerer teknologi med sociale kompetencer og kritisk tænkning. Og så har vi en særlig styrke inden for samarbejde og tværfaglighed, som vi trækker på i bidraget til at løse de store samfundsudfordringer som i den grad har brug for, at der tænkes på tværs. Det giver store muligheder sammen med netop Roskilde Festival," siger Hanne Leth Andersen.

Aftalen omfatter, at begge parter skal arbejde målrettet med udvikling af et innovationsforløb for studerende på Roskilde Universitet. Formålet er at få skabt idéer og grundlag for senere løsninger på udfordringer for Roskilde Festival. Forløbet afholdes før festivalen, og løsninger fra forløbet fremvises under festivalen - første gang op til Roskilde Festival 2020.

Herudover indebærer aftalen udvikling af forskningsprojekter frem mod festivalens 50 års jubilæum i 2020 bl.a. med fokus på, hvordan festivalen strategisk udvikler sig med og i forhold til ungdomskulturen og herunder også en undersøgelse af festivalen som ungdomsbevægelse. Endeligt omfatter aftalen etablering af en platform for gensidig erfaringsudveksling om organisationsudvikling med særligt fokus på frivillighed.

Mere information:

For yderligere information kontakt RUC's presseservice, mobil: 2887 0027.