RUC henter ny dekan på AAU

Morten Frederiksen bliver ny dekan på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet.
Morten Frederiksen
Morten Frederiksen.

Det er en sociolog med solide kompetencer, som fremover skal stå i spidsen for samfundsvidenskabelig forskning og uddannelse på Roskilde Universitet. Morten Frederiksen kommer fra en stilling som professor og vice-institutleder ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet. Tidligere har han bl.a. været forskningsleder og studieleder.

Han har 20 års erfaring fra forskning og dækker felter som normer og værdier, offentlig administration, civilsamfundsforskning, socialt arbejde og velfærd. I de senere år har han især forsket i civilsamfundets rolle i velfærdssamfundet, frivillighed og samskabelse.

”Jeg ser meget frem til samarbejdet med Morten Frederiksen. Han er en dygtig forsker med solid faglig og ledelsesmæssig baggrund inden for instituttets område. Han vil bidrage til at styrke både instituttet og universitetet med fokus på tværfaglighed, forskningskvalitet, uddannelsesudvikling og eksternt samarbejde – både internationalt og regionalt,” siger Roskilde Universitets rektor, Hanne Leth Andersen.

I spidsen for stærkt forskningsmiljø

Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv huser nogle af Roskilde Universitets stærkeste forskningsmiljøer. Instituttets forskning i offentlig forvaltning er således netop blevet ranket som nr. 32 i den seneste internationale Shanghai Ranking, hvor universiteter fra hele verden indgår.

Som dekan skal Morten Frederiksen varetage instituttets daglige ledelse og være ansvarlig for den fortsatte udvikling af kvaliteten i instituttets forskning og undervisning. Han ser frem til de nye udfordringer:

"Jeg glæder mig utrolig meget til at blive en del af Roskilde Universitet og et forskningsmiljø, der meget fornemt kombinerer videnskab på højeste niveau med et ønske om at være relevant og anvendelig for det omgivende samfund," siger Morten Frederiksen.

Morten Frederiksen afløser Peter Kragelund, der er tiltrådt en stilling som direktør for DIIS, Dansk Institut for Internationale Studier. Sammen med de tre øvrige dekaner og rektoratet kommer Morten Frederiksen til at udgøre den øverste ledelse af Roskilde Universitet. Han tiltræder den 1. december.

Fakta om Morten Frederiksen

• Tiltræder 1. december 2023 som dekan for Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet
• Kommer fra en stilling som professor og vice-institutleder ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet
• Er leder af Den Danske Værdiundersøgelse og en del af ledelsen for European Values Study
• Er uddannet sociolog fra Københavns Universitet, hvorfra han også har en ph.d.
• Tidligere ansættelser og erfaringer, bl.a.:
o Forskningsleder for Center for Inklusion og Velfærd på Aalborg Universitet
o Studieleder på kandidatuddannelsen Socialt Arbejde (cand.soc.) på Aalborg Universitet
o Forskningssamarbejder i både USA, Kina og Europa
o Forskningsophold på Harvard University og Georgetown University