RUC FabLab åbner Repair Café

Roskilde Universitet vil bidrage til en kultur, hvor bæredygtighed og fællesskab er i centrum med ny Repair Café, hvor man kan få repareret sine defekte genstande.
repair café
Sådan så det ud til åbningen af Repair Café på RUC FabLab. Foto: RUC.

Er din mobiltelefon gået i stykker? Er hanken på din taske knækket?

Så kig forbi den nyåbnede Repair Café på FabLab RUC.

Repair Cafe er en blanding af studerende, medarbejdere og lokale borgere, som alle samles om et fælles formål: reparation og bæredygtighed.

Det nye initiativ, som bor i FabLab på Roskilde Universitet, foregår i samarbejde med Repair Cafe Danmark. Repair Café fungerer som et mødested og et værksted, hvor forskellige grupper kan udveksle viden og færdigheder i et fællesskab, der aktivt bekæmper e-waste og såkaldt ’planlagt forældelse’.

”Målet er ikke kun at reparere defekte genstande, men også at sprede viden om, hvordan man kan undgå planlagt forældelse – en praksis, hvor produkter bevidst designes til at have en kort levetid for at øge forbruget. Ved at udstyre deltagerne med færdighederne til at reparere og vedligeholde deres genstande, arbejder Repair Cafe på FabLab RUC mod en mere bæredygtig fremtid,” fortæller Sara Daugbjerg, som er koordinator af Repair Café og teknologikonsulent på RUC FabLab.

Gensidig læringsproces

Samarbejdet mellem studerende, medarbejdere på universitetet og lokale borgere bidrager med teknisk viden, erfaring og praktiske færdigheder. Den mangfoldige blanding af deltagere skal skabe en dynamisk atmosfære, hvor alle kan lære af hinanden.

”Repair Cafe tilbyder en unik mulighed for at tackle problemer med elektroniske enheder, tøj, møbler og andre genstande, der ellers ville ende som affald. Det er en gensidig læringsproces, hvor lokale borgere får adgang til højtkvalificerede teknologiske ressourcer, og studerende får praktisk erfaring og social bevidsthed. Dette markerer et vigtigt skridt i retning af at reducere vores fælles miljømæssige fodaftryk og skabe en kultur, hvor bæredygtighed og fællesskab er i centrum,” siger Sara Daugbjerg.

Næste Repair Cafe er d. 11. juni. Hvis du er interesseret i at melde dig som frivillig, så meld dig ind i RUC's Repair Café-gruppe på Facebook eller skriv en mail til Sara Daugbjerg på repaircafetrekroner@gmail.com

Billeder fra åbningen af Repair Café

Repair Café, åbningen
Tekniker Nikolaj Møbius (tv.) fra RUC FabLab forsøger at fikse kaffemaskine fra Nespresso. Der skulle skiftes en termosikring.
Repair Café
En mor og en datter fra Trekroner havde en lampe med til Repair Café. De fik fikset lampen med hjælp frivillig Kim Nørby Hansen fra IT-afdelingen.
Repair café
Leder af RUC FabLab Nicolas Padfield bokser videre med kaffemaskinen, som det lykkedes at fikse til sidst.
repair café
Første møde blandt de frivillige for at koordinere arbejdet med Repair Cafe. Der er både studerende, lokale borgere og en frivillig fra Repair Cafe Roskilde blandt de frivillige.