Roskilde Universitet udnævner tre nye æresdoktorer

Professorerne Michael Shanks, Boaventura de Sousa Santos og Erik Swyngedouw bliver udnævnt til æresdoktorer ved Roskilde Universitets årsfest.
Æresdoktorer 2017 - foto: Eva Lykke Jørgensen
Sidste år blev professor John M. Pezzuto, professor Grete Brochmann og Dr. Sven Windahl udnævnt til æresdoktorer. Foto: Eva Lykke Jørgensen, RUC Kommunikation & Presse

Roskilde Universitet holder årsfest fredag den 21. september, og i den anledning tildeler universitetet æresdoktorgrader til tre udenlandske forskere.

De tre æresdoktorer:

Michael Shanks er en engelsk professor fra Stanford Achaeology Center på Stanford University i USA, og han er en internationalt anerkendt forsker med en omfangsrig produktion inden for mange genrer og tværfaglige forskningsfelter. Michael Shanks samarbejder med forskere og forskningsmiljøer på Roskilde Universitet, ligesom to af hans bøger, Theatre/Archeology og antologien Archeologies of Presence: Acting, Performing, Being, har spillet en rolle i udviklingen af det international forskningsfelt Performance Design på RUC.

Michael Shanks er blevet indstillet af Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab.

Boaventura de Sousa Santos, portugisisk professor og leder af Center for Social Studies, Universidade de Coimbra, Portugal, har været en betydningsfuld forsker på flere områder, som har haft stor betydning for Roskilde Universitet. Boaventura de Souza Santos forsker i demokrati, menneskerettigheder, globalisering og sociale bevægelser, og hans forskning spiller tæt sammen med arbejdet med socialt entreprenørskab og innovation på Roskilde Universitet. Desuden har hans arbejde været centralt i udviklingen af Global Humanities på universitetet.

Boaventura de Sousa Santos er blevet indstillet af Institut for Mennesker og Teknologi.

Erik Swyngedouw er en belgisk professor i Geografi fra the School of Enviroment, Education and Development ved University of Manchester i England, og han er en af de mest fremtrædende forskere på sit felt. Han forsker blandt andet i geografisk-politisk økonomi, politisk økologi og urbanisering. Han arbejder tæt sammen med forskellige forskningsgrupper på Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet.

Erik Swyngedouw er blevet indstillet af Institut for Mennesker og Teknologi.