Roskilde Universitet udnævner to nye æresdoktorer

Ved Roskilde Universitets årsfest blev professorerne Gernot Desoye og Jean Lave udnævnt til æresdoktorer.
 Gernot Desoye og Jean Lave
Gernot Desoye og Jean Lave, nye æresdoktorer ved Roskilde Universitet

Ved Roskilde Universitets årsfest fredag den 20. september 2024 tildelte universitetet æresdoktorgrader til to udenlandske forskere.
De to æresdoktorer er:

Gernot Desoye, professor ved Medical University of Graz I Østrig. Han er en anerkendt forsker inden for kvindesygdomme og er bl.a. leder ved Klinik for obstetrik, hvor han står i spidsen for et forskerteam med fokus på effekterne af gravides ernæring, fedme og diabetes på udviklingen og funktionen af moderkagen, og hvordan dette påvirker fosteret. Gernot har ydet store bidrag til udviklingen af molekylær og medicinsk biologi samt været med til at skabe betydelige forbedringer af patientbehandling.

Gernot Desoye er blevet indstillet af Institut for Naturvidenskab og Miljø.

Jean Lave, professor emerita, BA fra Stanford og ph.d. fra Harvard, er i øjeblikket tilknyttet University of California, Berkeley. Hun har blandt andet ændret læringsteorier fundamentalt og inspireret forskere ved at demonstrere, at mennesker udvikler læringsrutiner, som er baseret på muligheder i deres hverdag og ikke fra fx skolearbejde. Jean Laves arbejde har haft en grundlæggende indflydelse på forskning i skolegang, læring og såkaldt ’situeret praksis’. En hel generation af forskere inden for pædagogik, skolegang, socialt arbejde og social praksis i organisationer er inspireret af hendes arbejde.

Jean Lave er blevet indstillet af Institut for Mennesker og Teknolog