Roskilde Universitet indgår samarbejde om nyt kulturelt samlingspunkt

Hvordan sikrer man, at kunst-, kultur- og oplevelsesbranchen forbliver synlige, relevante og troværdige i en tid, hvor kunstig intelligens, digitale platforme og nye medievaner skaber helt nye rammer for formidlingen?
Det spørgsmål skal relevante aktører dykke ned i på den kommende Artbeat-konference, som Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet arrangerer i samarbejde med HAVE Kommunikation. Artbeat-konferencen finder sted den 8. maj 2025 på AVENY-T på Frederiksberg, og det bliver den første udgave af et årligt tilbagevendende arrangement.
Målet med konferencen er at samle kulturformidlere, forskere og aktører fra kultur- medie- og oplevelsesbranchen for at styrke dialogen med publikum og debattere fremtidens kulturkommunikation.
”Artbeat-konferencen skaber en fælles platform for forskere og kulturaktører til at undersøge og udvikle nye perspektiver på kulturformidling og kunstens rolle i samfundet. Vi er glade for at kunne bidrage med forskningsbaseret viden og sammen med praktikere inspirere til nye måder at engagere publikum og skabe meningsfulde kulturoplevelser,” siger Ida Willig, dekan på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet.
Konferencen kommer til at tage afsæt i en række temaer: Kunstig intelligens (AI) og algoritmernes magt, bæredygtig kulturformidling, betydningen af den personlige og menneskelige dialog for troværdigheden i kulturformidlingen samt de nye udfordringer, der opstår i takt med globale teknologiske fremskridt og et medielandskab i konstant forandring.
Erfaringsudveksling er et nødvendigt fundament
Roskilde Universitet er repræsenteret på konferencen med en række forskere, der blandt andet trækker på forskning om nye rammebetingelser og nyhedslogikker for medierne, AI og algoritmer i kuratering og formidling, kulturpolitiske rammevilkår og unges mediebrug.
En af forskerne, der skal holde oplæg, er lektor Rasmus Rex Pedersen, der arbejder med AI og algoritmer inden for kulturområdet.
”Den teknologiske udvikling påvirker medie- og kommunikationspraksisser og forandrer vilkårene for at skabe og formidle kunst og kultur. Som tværfagligt forskningsmiljø arbejder vi med at skabe nuancerede forståelser af disse forandringer. At udveksle viden og erfaringer på tværs af forskning og praksis er et nødvendigt fundament for at kunne forstå implikationerne af de forandringer, vi står midt i,” siger han.
Udover Rasmus Rex Pedersen bidrager fire andre forskere fra Roskilde Universitet til konferencens program. Professor Jannie Møller Hartley udfolder betydningen af mediernes datadrevne logik, og lektor Anja Mølle Lindelof ser på deltagelse i kulturlivet, og hvordan der er mange forskellige forståelser af deltagelsesbegrebet. Lektor Louise Yung Nielsen ser nærmere på, hvordan forskellige formater på sociale medier skaber opmærksomhed og engagement, mens lektor Ulrik Schmidt tilbyder nye begreber til at forstå kulturformidling med.
Store navne på programmet
Dette års konference bliver åbnet af journalist, tv-vært og redaktør Clement Kjersgaard, der vil sætte fokus på kulturens tilstand og position i samfundet.
Konferencier er forfatter og kulturkommentator Anne Sophia Hermansen.
Udover forskerne fra Roskilde Universitet rummer programmet blandt andet bidrag fra Mette Davidsen-Nielsen, kulturredaktør på Politiken, Birgitte Borup, kulturredaktør og redaktionschef på Berlingske, og Louise Petterson, ansvarshavende chefredaktør hos Sjællandske Medier.