Roskilde Universitet er med i ny festival i Roskilde

En helt ny vidensfestival i Roskilde samler forskere, kunstnere og praktikere for at løse tidens storeudfordringer med klimakrise og social ulighed. Bag begivenheden GRASP står Roskilde Festival i samarbejde med Roskilde Universitet, Roskilde Kommune, Roskilde Festival Højskole og Ragnarock.
GRASP Festival
Den 18-20. november finder den nye vidensfestival sted i Roskilde. Foto: GRASP Festival

Den nye festival, GRASP, slår fra den 18-20. november dørene op til cirka 70 arrangementer i Roskilde.

Her går forskere, kunstnere og praktikere fra ind- og udland sammen om at tage tidens store udfordringer med klimakrise og social ulighed under behandling. Samtidig vil de involvere festivalgæsterne aktivt i løsningsorienterede perspektiver på emner som kunstnerisk medborgerskab, byudvikling og bæredygtig innovation.

Den nye festival vil styrke videndelingen mellem forskere, studerende, kunstnere, praktikere og civilsamfundsorganisationer og på den måde inspirere til nye bæredygtige forandringer i hverdagen.

På Roskilde Universitet ser man frem til den nye festival.

”Med GRASP prøver vi kræfter med at forbinde videnskab, kunst og kultur i et nyt fælles format. Som del af festivalen afholder RUC blandt andet en videnskabelig konference, hvor vi undervejs åbner dørene for dialog mellem forskere og festivaldeltagere om bæredygtighed, demokrati og forandring. Det handler ikke bare om at formidle forskningsresultater. Vi skal sammen med festivaldeltagerne udforske, hvordan forskningen kan inspirere og bidrage til engagement og fælles problemløsning i en turbulent verden,” siger Peter Kjær, prorektor på Roskilde Universitet.

Mere information:

Læs mere om GRASP Festival