Rektor: Verden har brug for folk der kan samarbejde og tage ansvar

Rektor Hanne Leth Andersen bød de nye studerende velkommen. Læs hele velkomsttalen her.
Hanne Leth Andersen
Studiestart på campus i Trekroner 2021.

Tale af Hanne Leth Andersen:

Velkommen til Roskilde Universitet, velkommen til RUC!

I dag er en helt særlig dag for os alle på universitetet. Der er en særlig stemning omkring studiestarten.

Og det er der god grund til. For denne her dag markerer en ny start i jeres liv.

De år, der ligger foran jer, vil forme jer. I kommer til at udvikle jer både personligt og fagligt, og I vil knytte nye venskaber – måske for livet. Og se jer omkring. Måske sidder jeres kommende chef eller arbejdsgiver lige ved siden af jer.

Lige nu er vi her, fysisk, vi er tilbage i fællesskabet. Og vi har nogle nye erfaringer med os.

Verden har brug for mennesker, der har
lært at tænke etisk og i større sammenhænge

Corona har vist os, at vi har brug for hinanden. Men den periode, vi har været igennem, har også vist os, at vi som samfund er i stand til at samarbejde, tage ansvar og handle, når problemerne kræver det.

På Roskilde Universitet vil I blive trænet i netop det – at samarbejde om at løse problemer. I vil lære, at et godt samarbejde kan skabe fantastiske resultater. At det giver nye muligheder, når folk hver især kommer med deres bidrag til en rapport eller en debat. Netop i kraft af deres forskellighed. Men også at der kan være udfordringer og faldgruber i et samarbejde – og at det er okay.

Verden har brug for folk, der kan bygge bro på tværs af faglighed og kulturer.

Hanne Leth Andersen
Covid19 har vist os, at verden i den grad har brug for folk, der kan samarbejde og tænke på tværs af fag, siger Hanne Leth Andersen i sin tale til de nye studerende.