| Nyhed | Pressemeddelelse

Professor på Roskilde Universitet udnævnt til IFIP Fellow

Professor Jan Pries-Heje bliver den første dansker, der udnævnes til IFIP Fellow.
Professor Jan Pries-Heje
Professor Jan Pries-Heje. Foto: Jaspar Carlberg

International Federation for Information Processing (IFIP) er en verdensomspændende organisation for forskere og fagfolk, der arbejder inden for informations- og kommunikationsteknologi.

Siden 2019 har IFIP uddelt organisationens mest prestigefyldte tekniske udmærkelse med titlen IFIP Fellow, som tildeles af organisationens generalforsamling som en anerkendelse af fremragende bidrag inden for fagområdet.

Professor Jan Pries-Heje fra Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet er blandt de udnævnte i 2021, og dermed bliver han den første dansker, der bliver udnævnt til IFIP Fellow.

”Mit forskningsarbejde i IFIP har virkelig givet mig masser af social kapital i form af kontakter verden over og frugtbare forskningssamarbejder, hvor vi har fundet hinanden gennem IFIP. Det har haft stor betydning for den forskergruppe, jeg er leder for på Roskilde Universitet, især i vores fokuseren på digital transformation,” siger professor Jan Pries-Heje.

IFIP blev etableret i 1960 af UNESCO. IFIP forbinder nationale og internationale videnskabelige selskaber og videnskabsakademier, samt organisationer for IT-professionelle fra over 38 forskellige lande på tværs af fem kontinenter, og sammenlagt dækker IFIP mere end en halv million medlemmer.