Professor Lisbet Christoffersen vinder lærebogsprisen 2023

Danmarks største faglitterære pris, Lærebogsprisen, går til Lisbet Christoffersen, professor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC. Hun modtager prisen for den kommende bog ”Dansk kirke- og religionsret”, som beskrives som en nyskabende og nødvendig lærebog.
Lisbet Christoffersen Lærebogspris
Holdet der skal udvikle lærebogen. Lisbet Christoffersen i midten med diplom. Foto: Henrik Schjerning

I forbindelse med weekendens Bogforum i Bellacenteret blev Lisbet Christoffersen hædret med året Lærebogspris.

Juryen beskriver bogen som en relevant, aktuel og nødvendig lærebog om kirke- og religionsret, der bakkes op af et stort hold fagfolk. Med prisen følger 100.000 kroner.

”For mig personligt er det en helt enormt stor anerkendelse af mit bidrag gennem 30 år til udvikling af dansk kirke- og religionsret. Det er samtidig en kæmpe glæde, at stort set alle, jeg spurgte om at medvirke, sagde ja. Jeg vil særligt gerne takke mine tre professorkolleger fra RUC, Bjørn Thomassen, Jakob Egholm Feldt og Garbi Schmidt, der hver især har stærk, forskningsbaseret viden at bidrage med,” siger Lisbet Christoffersen.

Lisbet Christoffersen skal nu sammen med fagfæller i gang med at udvikle bogprojektet. Hun skriver selv udkast til samtlige afsnit i bogen.

”Mit forslag til lærebog tager afsæt i den aktuelle, mangfoldige religiøse virkelighed i Danmark. En virkelighed, der gør, at der er behov for en samlet gennemtænkning også af de retlige sider af dén virkelighed. Bogen bygger på en kombination af min egen mangeårige forskning, et tæt redaktionelt netværk der repræsenterer akademisk og praktisk faglighed i hele feltets bredde, samt et meget stort netværk af landets ypperste forskere i hele feltets bredde,” forklarer hun.

Ifølge Lisbet Christoffersen er det første gang, ikke alene i Danmark, men i Norden, at der skrives én samlet bog om hele det kirke- og religionsretlige felt.

”Det er en nyskabelse, at kirke- og religionsretten tydeligt sammenkædes med de generelle retsregler, og at ikke alene offentlig ret, men også retsregler om organisationer og foreninger inddrages. Og så er den tydelige praksisrelevans også en nyskabelse. På RUC er vi jo ’universitetet i virkeligheden’, og med denne bog sætter jeg netop fokus på den kirke- og religionsretlige virkelighed af i dag,” siger hun.

Lisbet Christoffersen Lærebogspris 2
Overrækkelse af Lærebogsprisen 2023