Professor i politik fra RUC i top på ny rangliste

Jacob Torfing ligger nummer 2 på en ny rangliste over mest citerede danske forskere.
Eva Sørensen - Jacob Torfing - Rubrik
Eva Sørensen og Jacob Torfing, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv.

Den internationale forskningsportal research.com har netop offentliggjort årets rangliste over de bedste danske forskere inden for området politisk videnskab. Nummer 2 på listen er professor i politik og institutioner Jacob Torfing.

Ranglisten bygger på en opgørelse over, hvor mange citationer forskernes publikationer gennem tiden har fået i ansete videnskabelige tidsskrifter. Når en forsker refererer til en anden forskers arbejde i en videnskabelig artikel, kaldes det en ’citation’.

Relevant og nytænkende

Jacob Torfing vurderer, at der er mange forskellige publiceringsstrategier, der kan bringe ens forskning frem i første række.

Torfings bud på hans høje placering på listen er evnen til at sætte nye forskningsmæssige dagsordener. Et eksempel er en ny videnskabelig artikel, som han har skrevet sammen med professor Eva Sørensen og professor Chris Ansell om offentlig styring under COVID-19-pandemien. Artiklen er publiceret i det internationalt anerkendte tidsskrift ’Public Management Review’ i 2021 og har allerede fået 387 citationer.

”Artiklen handler om robust styring i turbulente tider. Altså hvordan den offentlige sektor kan tilpasse og innovere sine løsninger, så de matcher de omskiftelige og uforudsigelige omgivelser. Som forsker handler det om at være relevant i forhold til det, der sker i verden – og samtidig teoretisk nyudviklende. At udvikle nye begreber og argumenter til tiden er vigtigt, og det er vi lykkedes med her,” siger Jacob Torfing.

Stærkt forskningsmiljø

Politik og Forvaltning (Public Administration) på Roskilde Universitet har generelt et stærkt forskningsmiljø. I maj blev professor i offentlig forvaltning Ole Helby Petersen sammen med lektor i politik og forvaltning Kim Sass Mikkelsen udnævnt til redaktører af det højest estimerede tidsskrift i verden inden for forskning i offentlig forvaltning ’Journal of Public Administration Research and Theory. Det er første gang, at forskere uden for USA har fået tildelt redaktørrollen.

På top-5 på ranglisten fra research.com finder man endnu en forsker fra RUC; nemlig tidligere nævnte professor i offentlig administration og demokrati Eva Sørensen. Førstepladsen indtages af Jeremy Moon, professor i corporate sustainability på CBS.

Mere information

For yderligere information kontakt ruc.dk/presse