Professor i datalogi bliver udnævnt til ridder af Dannebrogordenen

Professor ved Roskilde Universitet Henning Christiansen modtager Dannebrogordenen for sin forskning og sit engagement inden for sit fagområde både nationalt og internationalt.
Professor Henning Christiansen
Henning Christiansen har været professor på Roskilde Universitet siden 2004. Foto: Ruth Stender.

Dannebrogordenen tildeles danskere og udlændinge for fortjenstfuld civil embedsgerning. Professor Henning Christiansen er en af de danskere, der senest har modtaget ordenen.

”At man kan modtage en flot anerkendelse for sit arbejde sætter det hele i et ekstra perspektiv, som jeg er glad for,” siger professor Henning Christiansen.

Han har siden 2004 været professor i datalogi på Roskilde Universitet, hvor han bl.a. har fungeret som forskningsgruppeleder. Før det har han som lektor været afdelingsleder og studieleder.

Arbejdsformen på RUC giver Henning Christiansen god mulighed for at udforske og benytte sit forskningsfelt.

”Datalogi er et fascinerende fag, hvor afstanden mellem grundforskning og anvendelse er kort, og potentialet for at kunne bidrage til andre fagområder er stort. Jeg har på RUC mulighed for at dyrke matematisk baseret grundforskning motiveret i bedre softwarekvalitet, samtidigt med tværvidenskabelig tiltag indenfor bl.a. performance design om robotter, bioinformatik og behandling af sundhedsdata," siger professor Henning Christiansen.

Forsker med internationalt udsyn

For Henning Christiansen har arbejdet ikke kun holdt sig inden for Danmarks grænser. Han har mange internationale forskningssamarbejder, bl.a. har han været arrangør af en række internationale konferencer, og han har i mange år arbejdet med international studenterudveksling.

”International studenterudveksling er en anden og meget givende aktivitet, jeg beskæftiger mig med – rådgivning af RUC’s studerende, som vil rejse ud, og udenlandske studerende, som gerne vil hertil, og det giver en indsigt i andre undervisningstraditioner og kulturer,” siger han.

Om Henning Christiansen:

Henning Christiansen har en særlig interesse i datalogi i kunstnerisk og museale sammenhænge og har bl.a. været med til at bygge interaktive installationer som er indgået i udstillinger på centrale kunstmuseer og bogmesser. I øjeblikket er han i gang med at udvikle robotter, som kan indgå i danse- og teaterforestillinger.

Aktuelt er Henning Christiansen leder af det forskningsrådsfinansierede projekt ’Automatic Support for Proving Confluence Modulo Equivalence for Constraint Handling Rules’.

Mere information:

Professor Henning Christiansen, Institut for Mennesker og Teknologi, mail: henning@ruc.dk, tlf.4674 3832.