Prisregn på Roskilde Universitet

Der blev overrakt en række priser til den officielle del af RUC's årsfest 2023. Mød alle prismodtagerne her.
undervisningspris
Årsfest og prisoverrækkelser på RUC 2023. Foto: RUC.

Der var klapsalver, lykønskninger, fællessang og store smil, da den officielle del af Roskilde Universitets traditionsrige årsfest løb af stablen. Årets festforelæsning blev holdt af lektor i miljørisiko Kristian Syberg, og der blev overrakt en række priser osv.

årsfest 2023
Prorektor, rektor og bestyrelsesformand byder gæsterne velkommen.
undervisningspris
RUC’s undervisningspris gik i år til lektor Charlotte Engberg, professor Jakob Egholm Feldt og lektor Aksel Haaning. Sammen har de tre undervisere skabt et tværfagligt kursus med undervisere fra fra dansk, filosofi og historie.
Jønsson
Lektor i sundhed og antropolog Alexandra Jønsson. Forskningsformidlingsprisen gives til en forsker eller en gruppe forskere, der har ydet en særlig formidlingsindsats det seneste år.
Carney
Den Gyldne Kaffekande: Det er Stephen Carneys uovertrufne lyst til at hjælpe de studerende, om det gælder deres akademiske succes eller stiftelsen af sociale tiltag, der ligger til grund for valget af Stephen Carney som årets videnskabelige medarbejder.
Tue
Den Gyldne Tekande: Gartner Tue Sørensen er kåret som årets tekniske medarbejder. Han beskrives som en enmandshær, der også villigt giver en hånd i sin fritid og eksempelvis har brugt sin søndag i Studenterhuset, da et vandrør sprang.
Syberg
Festforelæsning ved lektor i miljørisiko Kristian Syberg.
Eskildsen
Lektor og videnskabshistoriker Kasper Eskildsen bliver hædret for sin doktorgrad. I sin doktorafhandling sætter han fokus på et nyt perspektiv på den moderne historievidenskab, der trækker tråde fra Oplysningstiden og frem til i dag.
Habeck årsfest
Videohilsen fra Robert Habeck, vicekansler og klima- og økonomiminister i Tyskland. Han blev hædret som årets æresalumne ved årsfesten..