Podcast om den nye danske lovgivning for ghettoområder

Professor Michelle Pace er blevet interviewet af den russiske radiostation Sputnik om den seneste danske lovgivning for de boligområder, der optræder på ghettolisten.
Michelle Pace
Professor Michelle Pace forsker i flygtningestrømme og integration. Foto: Sandra Jakobsson

Danmark intensiverer sin integrationsindsats for indvandrer ved at vedtage nye  lovgivningsmæssige foranstaltninger, som regulerer lavindkomst og for det meste muslimske boligkvarterer, der er udpeget som ghettoer.

En af lovene indebærer, at indvandrerbørn fra 1-års alderen skal adskilles fra deres familier i mindst 25 timer om ugen og deltage i et obligatorisk dagtilbud, der skal sikre at børnene lærer det danske sprog og danske værdier. Familier, der ikke overholder reglerne, kan få reduceret de offentlige ydelser. Danmark er det eneste land, der formelt udpeger bestemte beboelsesområder som "ghettoer".

Radio Sputnik diskuterede spørgsmålet med Michelle Pace, professor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet.

Interviewet er tilgængeligt på podcast på Soundcloud (Podcasten er på engelsk)

Læs artiklen om Michelle Pace forskning i RUBRIK:  Kulturmødet med jævnaldrende danskere giver bedre integration