Peter Kjær genansat som prorektor på RUC

Roskilde Universitet genansætter Peter Kjær som prorektor for en 5-årig periode.
Prorektor Peter Kjær, Roskilde Universitet

Peter Kjær kan fejre sin nylige 60-års fødselsdag med en genansættelse som prorektor på Roskilde Universitet.

Peter Kjær har været en del af universitetets rektorat siden 2014. Sammen med rektor Hanne Leth Andersen og universitetsdirektør Peter Lauritzen udgør han universitetets øverste ledelse.

"Jeg er meget glad for at kunne genansætte Peter Kjær som prorektor. Det bliver ikke mindst hans opgave at fortsætte det virkelig gode arbejde med at sætte forskning fra Roskilde Universitet forrest og på landkortet samt fremme forskningsfinansieringen, så vi kan udvikle universitetet” siger rektor Hanne Leth Andersen og fortsætter:

"Roskilde Universitet skal også fremover stå for den fremmeste forskning i tæt dialog med omverdenen - det er vigtigt for tidens store samfundsudfordringer inden for sundhed, ulighed, energi, bæredygtighed og digitalisering."

Peter kom til Roskilde Universitet fra Copenhagen Business School, hvor han var institutleder på Institut for Organisation. Han har en kandidatgrad i Forvaltning fra Roskilde Universitet og en ph.d.-grad i Statskundskab fra Stockholms Universitet og har som forsker og underviser især arbejdet med institutionel forandring og organisationer.

“Jeg er meget stolt over, at jeg får muligheden for at forsætte mit arbejde som prorektor. Roskilde Universitet har med sin strategi valgt at sætte forskningen forrest. Det betyder, at vi skal skabe samfundsværdi gennem forskning – fordi stærk forskning giver stærke uddannelser og forøger muligheden for at bidrage konstruktivt til den region og i det hele taget det samfund, vi er del af. Jeg glæder mig til at fortsætte indsatsen for at udvikle både uddannelser, forskning og samarbejdet med virksomheder, kommuner og Region Sjælland,” siger prorektor Peter Kjær.

Peter Kjær er historieinteresseret og udover at være prorektor er han bestyrelsesformand for Greve Museum og Himmelev Gymnasium.

Privat er han gift med Anne Kjær, som om nogle uger tiltræder som underdirektør i Administrations- og Servicestyrelsen. Parret har to voksne børn og bor på Nørrebro.