| Forskningsnyt | Tæt på videnskaben

Overfald fører til opfindelse

Siden hun var lille, har RUC-studerende Amalie Jedig haft mange gode idéer. På RUC er idéerne blevet til en vigtig del af hendes uddannelse.

Amalie Jedig
På RUC har Amalie fået hjælp til at videreudvikle sine gode idéer. Foto: Uffe Weng.

Amalie Jedig har altid været kreativ, god til at få idéer og øje på muligheder og så har hun aldrig været bange for at kaste sig ud i et projekt. I vinter indbragte en af idéerne hende en finaleplads i en af Danmarks største idékonkurrencer Venture Cup. Nu er næste skridt at skabe kommerciel succes for det produkt – Mayday – hun fik idéen til på en rejse langt væk hjemmefra.

»Det startede i Thailand, hvor jeg arbejdede som skolelærer. En morgen på vej på arbejde blev jeg overfaldet af en mand. Jeg fik heldigvis vredet mig fri, men oplevelsen sad i mig længe efter overfaldet. Samtidig var jeg rigtig frustreret over, at der ikke var noget, jeg selv kunne gøre for at øge min sikkerhed,« fortæller Amalie Jedig.

»Det der med at køre rundt med en peberspray på sit cykelstyr, det er ikke så funktionelt. Det skal være noget, man kan have på sig, og aktivere hurtigt,« tilføjer hun.

Fra drøm til virkelighed
Da Amalie startede på Den Humanistisk-teknologiske Bacheloruddannelse (Humtek) i efteråret blev hun inspireret til at følge drømmen om at videreudvikle idéen. Muligheden for at deltage i Venture Cup var en ekstra motivationsfaktor:

»Fedt, tænkte jeg. Lad mig da prøve det her,« som hun selv beskriver det.

Idéen er et armbånd, som fungerer som en alarm, man let og hurtigt kan aktivere, hvis man bliver overfaldet eller falder om i sit hjem. Armbåndet taler sammen med brugerens mobiltelefon og igangsætter en nødplan, som man selv er med til at sammensætte. Fx kan armbåndet ringe op til ens venner og familie; eller via gms give besked til andre, der opholder sig i samme område.

»Det har været rigtig interessant at undersøge markedet, og hvad der egentlig er behov for. Fx samarbejder vi med Dannerhuset, som har hjulpet os meget. Og de har været meget positive over for idéen. Vi er også i dialog med bl.a. politiet,« fortæller Amalie Jedig, der sammen med medstuderende Lars Hartmann har samlet en lille, dedikeret projektgruppe omkring sig.

Hobby på fuld tid
Al studietiden og fritiden går i øjeblikket med at forbedre idéen og projektet. Men der ligger stadig en stor opgave i at skaffe finansiering og Amalie har lært, at der kan ske uforudsete ting, og at man som iværksætter skal kunne holde kursen; også i stormvejr:

»Man skal vide, at det kun er en selv, der kan få det til at ske. Man skal have lysten til at trodse modgang og turde konfrontere situationen og sige: ’fuck det, det skal nok blive fedt’.«

»Man møder mange, der ikke besvarer ens mails.. men man skal bare fortsætte. Efter jeg var i Go’ Morgen Danmark, var der en del, som jeg havde skrevet til for længe siden, som pludselig reagerede. Det var lidt sjovt.«

Læs flere nyheder fra RUC

Hoppesko og fuglekasser
Det med at få en lys idé og føre den ud i livet er ikke nyt for Amalie.

»Da jeg var yngre, byggede jeg engang nogle hoppesko. Jeg har altid lavet en masse, fundet ting og sager i mine forældres redskabsskur. Jeg kan huske, vi havde en gammel madras, og så hev jeg fjedrene ud og lavede det til plader, som jeg satte under skoene – det virkede rigtig godt,« fortæller hun og kommer i tanke om, at hun også byggede fuglekasser. Ikke én, men 30, som hun selv designede og solgte.

På RUC har Amalie fået assistance til at forfine de gode idéer, som stadig presser sig på:

»Vi har to teknologiske guruer på Humtek – Nikolaj og Nicolas – de sidder på hver deres værksted og kan sige "det og det og det kan vi bruge" – "det laver vi lige". De sidder og samler det og får det hele til at fungere,« forklarer hun.

Leder uden soloshow
På RUC har hun også fået øjnene op for værdien af at samle mange mennesker i et projekt – og teste idéerne af på andre:

»Fx hed armbåndet Safelet i begyndelsen. Men da vi spurgte folk, blev vi opmærksomme på, at navnet primært henvendte sig til kvinder,« fortæller Amalie.

»Mayday er mere internationalt og henvender sig både til mænd og kvinder,« forklarer hun.

På sigt er planen, at armbåndet skal sælges på apoteket og i Matas.

Fremtiden for Amalie ligger ikke i faste rammer, udover at hun gerne vil fortsætte med at lede projekter:

»Jeg tror egentlig, jeg synes, at rigtig meget er interessant. Grøn teknologi og datalogi optager mig meget i øjeblikket. Men det kan være, det ender med markedsføring på CBS. Eller måske Performance Design på RUC. Der er mange muligheder.«

Fakta

Plexiglasset, som Amalie Jedig holder på det store billede, er et af de mange materialer, som er til rådighed på Humtek-uddannelsen. Det er et materiale, der, ligesom krydsfiner, kan bruges i et utal af sammenhænge, og som kan skæres ud ved hjælp af en laserskærer. Amalie Jedig har lavet et par prototyper af armbåndet, og her indgår en lille plade af plexiglas, der illustrerer knapfunktionen.