Nytænkende tidsskrift om cirkulær økonomi får base på Roskilde Universitet

RUC skal stå for at udgive The Journal of Circular Economy og sætter dermed fokus på bæredygtighed i akademiske udgivelser.
Grøn økonomi

The Journal of Circular Economy har siden starten i efteråret 2022 publiceret videnskabelige artikler om forskellige aspekter af cirkulær økonomi – lige fra teorier om, hvordan man omstiller til cirkulær økonomi over livscyklusanalyser til cirkulær økonomi indenfor minedrift og den kemiske industri.

Tidsskriftet har fået base på Roskilde Universitet, og Julian Kirchherr, lektor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, står i spidsen for gruppen af redaktører.

Han fortæller, at ved at stå for administration og udgivelse af The Journal of Circular Economy, understreger RUC, at universitetet indtager en fremtrædende position, både hvad angår bæredygtighed og akademisk tyngde.

”Der eksisterer ikke nogen bæredygtig fremtid, uden at cirkularitet spiller en nøglerolle. Jeg håber, at samarbejdet med Roskilde Universitet på sigt kan vokse til også at omfatte konferencer eller events om bæredygtighed. Samarbejdet er også en mulighed for RUC-forskere til at stå i spidsen for særudgaver af tidsskriftet om lige præcis deres forskningsfelt relateret til cirkulær økonomi,” siger Julian Kirchherr.

Ifølge forskeren er det essentielt, at tidsskriftet har fokus på at være nytænkende og dermed adskille sig fra de andre tidsskrifter inden for feltet.

”Vi bestræber os på, at bedømmelserne af artikler går hurtigt samtidig med, at vi støtter og vejleder forfatterne i stedet for per automatik altid at afvise artikler, der ikke passer til vores standarder,” forklarer Julian Kirchherr.

Han understreger desuden, at det også er en ambition at tiltrækker forskere fra det globale syd for at sikre alsidighed i tidsskriftet.

The Journal of Circular Economy

Tidsskriftet for Cirkulær Økonomi er et tværfagligt tidsskrift, der har til formål at give praktiske råd til virksomheder, beslutningstagere og civilsamfundet om at fremskynde overgangen til en mere cirkulær økonomi.

Du kan læse tidsskriftet her.

Foto: Julian Kirchherr, redaktør og lektor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv.