Nyt videnssamarbejde bringer teori og virkelighed sammen

Samarbejde mellem RUC og DenOffentlige skal bringe fremtidens fagfolk tættere på arbejdsmarkedet, og nutidens offentligt ansatte tættere på ny viden.
Jacob Torfing.
Jacob Torfing, professor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC.

Forskere og studerende fra RUC vil fremover få mulighed for at få deres viden og idéer endnu længere ud over rampen ved hjælp af et nyt samarbejde med nyhedsmediet DenOffentlige.dk.

"Jeg står hvert år ved studiestart og anbefaler mine studerende at følge med på DenOffentlige, fordi der er en god bredde af viden og indsigt i den praktiske virkelighed, som de skal møde som færdiguddannede,” fortæller professor Jacob Torfing, der fik ideen til et nyt videnssamarbejde.

Derfor er RUC nu udgiver på netmediet DenOffentlige, hvor universitetet aktivt vil dele viden, men samtidig også opfordre sine studerende til at være med.

“Det er så vigtigt, at studerende og praksis kommer tættere på hinanden, for der sker så mange store forandringer i vores samfund i disse år. Derfor skal vi som uddannelsesinstitution blive dygtigere til at invitere virkeligheden indenfor, men vi skal også motivere vores studerende til at følge interesseret med i virkeligheden selvom teori i en årrække kan fylde meget,” siger Torfing.

Konkret betyder samarbejdet, at kandidatstuderende på RUC fremover har mulighed for at få udgivet artikler på DenOffentlige. Alle udgivelser bliver samlet på RUCs egen side på DenOffentlige, men samtidig blandet ud fra publicistiske principper med det øvrige indhold på mediet, hvor 50 forskellige aktører nu videndeler gennem nyheder, cases, artikler og blogs.

Alt indhold fra udgivere bliver blandet med uafhængigt redaktionelt indhold og skaber en medieplatform, der på een gang understøtter videndeling og brugernes behov for daglig nyhedsformidling.

Samarbejdet med RUC viser perspektiverne i den filosofi, som DenOffentlige forfølger, siger chefredaktør Nick Allentoft.

“Med RUC som frontløber får vi forstærket ambitionen om at videndele på tværs af teori og virkelighed og bruge nettets muligheder for at gøre god viden tilgængelig. Jeg ser meget gerne, at samarbejdet med RUC bliver det første af mange,” siger han.

Se RUCs profil og artikler på Denoffentlige.dk >