Nyt forskningsprojekt skal give opskriften på styring af den grønne omstilling

Verden har brug for grøn omstilling, men vi når ikke i mål, hvis vi ikke ved, hvordan vi skal styre og lede det tværgående samarbejde, som skal skabe de nye, grønne løsninger. Nyt stort internationalt forskningsprojekt skal vise vejen.
bæredygtighed
Hvis vi skal indfri FN's verdensmål for bæredygtighed er det ikke nok med de tekniske løsninger, understreger professor i politik og institutioner Jacob Torfing. Han har netop modtaget 11. mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond til et nyt forskningsprojekt.

Vi kan udvikle nok så mange tekniske løsninger, der kan reducere udledningen af CO2 og den negative miljøpåvirkning. Men hvis kommuner, private virksomheder og borgerne ikke formår at samarbejde om den grønne dagsorden, kommer vi aldrig i mål.

Det påpeger professor i politik og institutioner Jacob Torfing, som netop har modtaget 11 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) til et nyt forskningsprojekt. I projektet skal han sammen med et stærkt hold af internationale forskere netop undersøge, hvilke faktorer der er afgørende for at lykkes med de grønne tiltag.

”Verden skriger på grøn omstilling. Men vi når ikke i mål kun ved hjælp af tekniske løsninger. Vi ser i vores forskningsprojekt på noget, der er lidt glemt – styringen, ledelsen og organiseringen af samarbejdet mellem forskellige aktører, som er helt afgørende, hvis vi skal lykkes med at indfri FN’s verdensmål om bæredygtighed,” siger Jacob Torfing.

Som eksempel nævner Jacob Torfing bl.a. et stort grønt omstillingsprojekt i Norge om elektrificering af færger. Her er man dybt afhængig af, at samarbejdet mellem lokale aktører, skibsværftet osv. fungerer godt, da overgangen til elektriske færger er kompleks og indbefatter mange aktører og interessenter.

Portræt af professor Jacob Torfing
Professor Jacob Torfing. Pressefoto.

Ny bog på vej

Sammen med professor Eva Sørensen fra RUC og professor Chris Ansell fra UC Berkeley barsler Jacob Torfing med en ny bog ’Co-creation for Sustainability: The UN SDGs and the Power of Local Partnerships’.

Bogen handler om, hvordan lokale ’changemakers’ kan få succes med at samskabe løsninger, der bidrager til at indfri et eller flere af FN’s verdensmål. Bogen udkommer i begyndelsen af 2022 på forlaget Emerald og rummer den model, som det nye forskningsprojekt skal videreudvikle og teste i praksis. Modellen er en videreudvikling af den såkaldte Kiser-Ostrom-model, som økonomen Larry Kiser og den amerikanske politolog og nobelprismodtager Elinor Ostrom står bag. Modellen kortlægger – kort fortalt - den gensidige afhængighed mellem aktørerne i et tværgående samarbejde, som søger at skabe fælles løsninger på fælles problemer.

Fakta om bevillinger til grønne forskningsprojekter

DFF har netop givet støtte til 55 nye, grønne forskningsprojekter. To af projekterne er fra Roskilde Universitet. Formålet er at give dygtige forskere et økonomisk rygstød til at gøre nye, forskningsmæssige landvindinger inden for områder som f.eks. miljø og klima.

• Projektet ’Governing Green Transitions’ (GOGREEN) ledet af professor Jacob Torfing har modtaget en bevilling på 11.027.542 kr.

• Projektet ‘Producing alternative green futures: Exploring interconnections between green transitions and socioeconomic and political organization’ ledet af lektor Lone Risgaard har modtaget en bevilling på 5.607.390 kr.