Nyt forskningscenter på RUC undersøger digitalt medborgerskab

Centre for Digital Citizenship er blevet etableret på Roskilde Universitet.
Et digitalt menneske
Illustration: Colourbox.

Hvilke sociale og politiske konsekvenser følger med digitale medieteknologier som smartphones, sociale medier, algoritmer og data? Og hvordan former disse teknologier individer, borgere, organisationer og offentligheder?

Det er de to overordnede spørgsmål, som et nyt forskningscenter på Roskilde Universitet, Centre for Digital Citizenship, skal forsøge at besvare.

De digitale medieteknologier kan være fremmende for politisk mobilisering og offentlig samtale, men samtidig kan de måske medføre mindre positive tendenser som eksempelvis ulighed, splittelse og mindre tillid i samfundet.

Forskerne i Centre for Digital Citizenship søger tværfaglige forklaringer på komplekse digitale udviklinger og deres samfundsmæssige konsekvenser. Centrets forskning centrerer sig om fire overordnede temaer: Retfærdighed i det algoritmiske samfund, deltagelse i medierede offentligheder, organisering og styring af og med data samt dis-/information og tillid.

Professor (mso) Chris Peters og professor Sine Nørholm Just, begge fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet, udgør centrets daglige ledelse.

”For mig hænger de fire temaer sammen. Jeg har i mit eget arbejde fokus på, hvordan de teknologiske udviklinger udfordrer borgernes tillid til traditionelle demokratiske institutioner, men vi kan ikke forstå tillidskrisen uden at forstå, hvordan algoritmer og data reorganiserer den offentlige demokratiske samtale,” siger Sine Nørholm Just.

Chris Peters supplerer:

”Jeg arbejder med spørgsmålet om, hvordan folk navigerer i det komplekse medielandskab, og hvad det betyder for deres møde med information og deres interaktion med hinanden om emner af fælles interesse. Vi vil med centret sætte fokus på relationen mellem digitalisering og medborgerskab og bidrage til at forstå teknologiernes demokratiske udfordringer og potentialer,” siger Chris Peters.

Centre for Digital Citizenship lanceres med en officiel åbning torsdag den 14. oktober, hvor en række danske og internationale forskere vil debattere digitaliseringen af den offentlige sfære ved et forskningsseminar med efterfølgende reception. Seminaret er åbent for alle og foregår på Roskilde Universitet. Yderligere informationer om arrangementet kan findes her.

For mere information:

Læs mere på centrets hjemmeside.