Ny undersøgelse viser sammenhæng mellem miljøforurening og migræne

Miljøforurenende stoffer som parabener, pesticider og andre kemikalier kan påvirke smertebaner og have betydning for migræne, viser nyt studie.
migræne
Ny undersøgelse viser en sammenhæng mellem flere miljøforurenende stoffer og aspekter af migrænesmerter. Foto: Unsplash.com

Hver tiende dansker lider af migræne, og det kan være en invaliderende lidelse, som udover selve hovedpinen også kan give kvalme, opkastninger, lys- og lydoverfølsomhed. Nu tyder nye forskningsresultater på, at der er en sammenhæng mellem migrænehovedpine og miljøforurening.

Forskere fra Dansk Hovedpinecenter og Afdeling for Vækst og Reproduktion ved Rigshospitalet samt Roskilde Universitet har i samarbejde med franske kollegaer netop offentliggjort en undersøgelse, som viser en sammenhæng mellem flere miljøforurenende stoffer og aspekter af migrænesmerter. Der er tale om stoffer som bisphenol A, benzofenoner, parabener, ftalater og en række pesticider som lindan og pentachlorophenol.

Undersøgelsen er i første omgang lavet på mus, og den skal nu yderligere testes for endeligt at kunne kobles til mennesker. Resultaterne er dog så markante, at forskerne mener, at studiets resultater allerede nu skal udbredes i offentligheden.

Fakta om undersøgelsen

• Undersøgelsen er foretaget af forskere fra Danmark (Rigshospitalet og Roskilde Universitet) og Frankrig (Université Paris Cité)
  • Candys Fonden og Svend Andersen Fonden har støttet undersøgelsen
  • Undersøgelsen er publiceret i tidsskriftet Environmental Health Perspectives