Ny rapport: Færrest betaler for nyheder i Region Sjælland og Region Nordjylland

Danskernes villighed til at betale for digitale nyheder har i de seneste år ligget på 19 procent i gennemsnit. Ser man på betalingsvilligheden fordelt på landets fem regioner, er der imidlertid markante forskelle. Det viser en ny rapport fra Center for Nyhedsforskning ved Roskilde Universitet, som også har kigget på tillid og mistillid til nyheder samt brugen af sociale medier.
Forskere fra Journalistik på Roskilde Universitet
Fra venstre Mark Blach-Ørsten, Mads Kæmsgaard Eberholst, Kim Christian Schrøder (Foto: Mads Folmer, RUC)

Over tid er villigheden til at betale for digitale nyheder i Danmark steget. Men i de sidste par år har den ligget fast på omkring 19 procent af befolkningen. Der er dog stor forskel på betalingsvilligheden på tværs af landets fem regioner. Det viser rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier i 2023-udgaven

Rapporten er den danske udgave af Reuters Digital News Report 2023, der tager temperaturen på nyhedsmedieforbruget i 46 lande. I Danmark topper betalingsvilligheden med 22 pct. i Region Hovedstaden, mens den ligger på 19 pct. i Region Syddanmark og Region Midtjylland. I Region Nordjylland betaler 14 pct. for digitale nyheder, mens Region Sjælland ligger lavest med blot 13 pct. betalere.

”Forskelle på alder, uddannelsesniveau og løn spiller også ind på nyhedsforbrug. Nyhedsmedier, der dækker Region Sjælland og Region Nordjylland står derfor over for ekstra udfordringerne, når det handler om at tiltrække flere betalende kunder i butikken,” siger professor Kim Schrøder, der er leder af den danske del af Reuters-undersøgelsen.

Rapporten viser også, at danskerne fortsat har en høj grad af tillid til nyhedsmedier. Internationalt set er den gennemsnitlige tillid til nyhedsmedier på tværs af de 46 deltagende lande faldet med to procentpoint til blot 40 pct. i 2023.

I Danmark ligger tillid til nyheder generelt set på 57 pct. I en nordisk sammenhæng ligger tilliden højest i Finland med 69 pct., mens Danmark ligger på andenpladsen. Ser man på tværs af interesser og demografiske faktorer, er der imidlertid forskel på tilliden til nyhedsmedier. Blandt danskerne, der ikke interesserer sig for politik, har kun 32 pct. tillid til nyheder generelt. Blandt de 18 til 24 årige har kun 39 pct. generelt tillid til nyhedsmedier.

”Skønt tilliden til nyhedsmedier i Danmark fortsat er høj, ikke mindst set i en international sammenhæng, så er der også udfordringer i forhold til nogle dele af den danske befolkning. Vi kan se af undersøgelsen, at en lang række faktorer ser ud til at spille ind på en lavere tillid til nyhedsmedier, herunder også længde af uddannelse og lønforhold. Derimod viser undersøgelsen ikke en forskel i graden af tillid for vælgere, der stemmer henholdsvis til højre for midten eller til venstre for midten. Trods en offentlig debat, der jævneligt stempler nyhedsmedier som enten ’røde’ eller ’blå’, viser undersøgelsen således ikke en negativ sammenhæng mellem politisk ståsted og tillid,” siger professor i journalistik Mark Blach-Ørsten.

Facebook og nyheder

Sociale medier spiller fortsat en rolle i nyhedsforbruget verden over. I Danmark er det fortsat Facebook, som er det mest populære sociale medie, når det gælder nyheder, mens især YouTube, Instagram og X (tidligere Twitter) også spiller en rolle.

”I Danmark er Facebook stadig det førende sociale medie, hvad enten det handler om nyheder eller generelt brug. I år er antallet af danskerne, som svarer, at de ikke bruger sociale medier til at finde nyheder, dog steget. Dette kan være en konsekvens af Metas internationale politik om at begrænse nyheder på platformen. På trods af dette er det dog stadig de store nyhedsbrands og journalister, som brugerne angiver som kilder til nyheder på Metas sociale platforme,” siger studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst.

Udover de nævnte resultater viser årets samlede udgave af Danskernes brug af nyhedsmedier også følgende:

• 19 pct. af danskere, siger, at de ‘ofte’ eller ‘nogle gange’ undgår nyheder – dette er 2-3 procentpoint lavere end i de øvrige nordiske lande. Det mest undgåede nyhedsemne er ’Ukraine’ (51 pct.). De næstmest undgåede emner er ’sport’ (26 pct.) og ’klima’ (25 pct.).
  • 74 pct. af danskerne svarer, at public service-nyhedsmedier er vigtige for samfundet. I Finland er tallet 79 pct., mens tallene er 72 pct. for Norge og 68 pct. for Sverige.
  • De mest aflyttede nyhedspodcasts i Danmark er Genstart (26 pct., DR), Orientering (6 pct., DR), Dato (5 pct., TV2), og ’Det vi taler om’ (4 pct., BT).
  • 57 pct. af danskerne er bekymrede for, at mere personlige tilpassede nyheder kan betyde, at de går glip af vigtig information.

Se rapporten her.

- Kim Christian Schrøder, kimkn@ruc.dk, 4098 5378‬