| Nyhed | Forskningsnyt

Ny professor i Kemi på Institut for Naturvidenskab og Miljø

Professor Martin Prechtl arbejder blandt andet med at udvikle bæredygtige metoder til at lagre energi.
Martin Prechtl - Foto Torben Jarl Jørgensen
Professor Martin Prechtl. Foto: Torben Jarl Jørgensen

Martin Prechtl er i slutningen af 2018 tiltrådt som ny professor i Kemi på Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet.

Før jobskiftet til RUC har Martin Prechtl – siden 2010 - arbejdet på Universität zu Köln, hvor han har været uafhængig forskningsgruppeleder og privatdocent siden 2015.

Professor Martin Prechtl arbejder med katalyse og udvikling af bæredygtige metoder til at lagre energi. Hans primære forskningsfelt er udvikling af nye systemer til lagring og frigivelse af energi baseret på brint som en energibærer, der giver en ren forbrænding i brændselsceller.

Konkret vil Martin Prechtl efterligne naturlige, biologiske processer til at fange og frigive brint. Ambitionen er at udvikle oplagringssystemer til brint baseret på for eksempel metanol, som kan dannes af CO2 og brint. Metanol-baserede systemer kan derefter løbende og efter behov frigive det lagrede brint til energi i for eksempel brændselsceller.

Forskningen omfatter udvikling af egnede katalysatorer, som efterligner mekanismerne i naturens enzymer, og som kan fungere ved normale tryk og temperaturer. Det kan mindske energitabet og risikoen forbundet med det nuværende behov for lagring af brint under høje tryk og dermed øge mulighederne for udbredelse af bæredygtig brintenergi.

De grundvidenskabelige resultater kan også bruges i bredere forstand til at skabe værdifulde kemiske byggesten ved at udnytte mekanismerne til at hydrogenere eller dehydrogenere specifikke lavværdisidestrømme fra kemisk eller biologisk produktion eller anden form for biomasse.

Martin Prechtl ser Danmark som et meget velegnet sted at fortsætte sin forskning inden for udvikling af moderne teknologier baseret på vedvarende, grønne og rene energier med et lavt CO2-udslip.

Ud over forskning og undervisning har han arbejdet som frivillig redaktør for forlaget Wiley, og han har blandt andet redigeret bogen ’Nanocatalysis in Ionic Liquids’. Han har desuden modtaget forskningsstipendier og anerkendelse fra institutioner som Max Planck Society, the Alexander von Humboldt Foundation, The Royal Society of Chemistry og German Science Foundation.

I anledning af sin ansættelse som professor ved Institut for Naturvidenskab og Miljø på RUC holder Martin Prechtl tiltrædelsesforelæsning fredag den 8. februar 2019.