Ny mio.-bevilling skal styrke diabetes-forskning på RUC

Roskilde Universitet henter to bevillinger på samlet over 2 mio. kr. i den seneste uddeling af midler fra Danish Diabetes Academy.

Ansættelsen af en gæsteforsker fra University of Sydney og en ny postdoc skal styrke forskningen i diabetes på Roskilde Universitet. Begge ansættelser er finansieret af Danish Diabetes Academy (DDA) som en del af deres seneste uddeling af bevillinger.

Konkret er der tale om hhv. 375.000 kr. til associate professor Anandwardhan Hardikar som gæsteforsker og 1.8 mio. til et 3-årigt postdoc-forløb til ph.d. Anja Elaine Sørensen.

Anandwardhan Hardikar arbejder på Clinical Trials Centre ved University of Sydney, Australien, som forsker og gruppeleder for en forskningsgruppe, der arbejder med biomarkører for tidlig opsporing af forskellige former for sukkersyge. Anja Elaine Sørensen har en ph.d.-grad fra RUC og skal i sit kommende forskningsprojekt forske i biomarkører for svangerskabsdiabetes sammen med en gruppe forskere fra Odense Universitetshospital, Rigshospitalet og University of Graz i Østrig.

En biomarkør kan fx være en forhøjet koncentration af et bestemt molekyle i blodet. Biomarkører spiller en central rolle for tidlig diagnosticering og kan på sigt blive afgørende for udviklingen af såkaldt 'personlig medicin', som er medicin, der er skræddersyet til den enkelte patient.

Susanne Sørensen, institutleder for Institut for Naturvidenskab og Miljø på RUC, ser frem til det videre forskningsarbejde inden for biomarkører i relation til sukkersyge og fedme:

"Vi glæder os meget til at igangsætte de to projekter, som på strålende vis komplementerer RUC's igangværende forskning i biomarkører i relation til metaboliske sygdomme," siger hun.

Begge bevillingsmodtagere skal arbejde sammen med professor (mso) og forskningsleder Louise Torp Dalgaard ved Institut for Naturvidenskab og Miljø.

Professor (mso) Louise Torp Dalgaard, tlf:  4674 2713, e-mail: ltd@ruc.dk.