Ny bog sætter fokus på sproget i ’krigen mod terror’

Lektor Somdeep Sen fra Roskilde Universitet er redaktør og bidragsyder til den nye bog ’Globalizing Collateral Language’.
Bogen Globalizing Collateral Language
Bogen ’Globalizing Collateral Language’ udkommer på University of Georgia Press.

Sproget er et strategisk redskab – også i krigstider. I bogen ’Globalizing Collateral Language’ undersøger en række forskere den sproglige diskurs efter 11. september 2001 og diskursens forankring i global politik og kultur.

Bogen rummer 13 kapitler skrevet af forskere og øvrige skribenter fra en række forskellige universiteter rundt om i verden. Bidragsyderne foretager en kritisk undersøgelse af, hvordan den amerikanske sprogbrug i forbindelse med ’krigen mod terror’ har fundet genklang flere steder i verden.

Bogens redaktører er professor John Collins fra St. Lawrence University i New York og lektor Somdeep Sen fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet. Somdeep Sen har også skrevet et kapitel med udgangspunkt i brugen af ordet ’walls’.

"Hvis man kigger tilbage i historien, har mure aldrig fungeret. Selv ikke Den Kinesiske Mur havde succes med at holde angribere ude. Ikke desto mindre har det at bygge mure været på dagsordenen både i krigen mod terror og i kampen mod illegal immigration. I dette kapitel argumenterer jeg for, at det har at gøre med den effekt, som ordet ”mur” har, når vi anvender det i en politisk diskurs. Det er en let genkendelig metafor, der adskiller os fra dem," siger lektor Somdeep Sen.

Bogen udkommer på University of Georgia Press i forbindelse med 20-året for angrebene den 11. september 2001.