| Forskningsnyt

Ny bog om Ulrich Beck af Klaus Rasborg

Den 15. januar 2019 udkommer bogen ’Ulrich Beck – en kritisk indføring i teorien om verdensrisikosamfundet’.
Klaus Rasborg
Klaus Rasborg er sociolog og lektor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC.

Den tyske sociolog og samfundsforsker Ulrich Beck (1944-2015) var en af de seneste årtiers mest markante tænkere. Bogen ’Ulrich Beck - en kritisk indføring i teorien om verdensrisikosamfundet’ giver en kritisk indføring i teorien om verdensrisikosamfundet, og bogen viser, hvordan Beck i sit senere forfatterskab har videreudviklet de første tanker til en teori om, hvad han betegner som ’verdensrisikosamfund’ og kosmopolitisme’.

Klaus Rasborg fortæller, at Ulrich Becks forskning er vigtig for flere af de udfordringer, som verden står over for i dag. Fx i relation til den nutidige miljødebat:

”I forhold til de individualiserende og moraliserende tendenser i nutidens miljødebat peger Beck på, at ’verdensrisikosamfundet’ ikke er præget af en individuel, men derimod af en ’organiseret uansvarlighed’. Verdensrisikosamfundets mange problemer og udfordringer – i form af bl.a. klimakriser og terrorisme – er systemiske og globale, hvorfor politiske løsninger på både nationalt, europæisk og globalt plan er påkrævet,” påpeger Klaus Rasborg.

Klaus Rasborg er sociolog og lektor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet. Han har tidligere skrevet om Ulrich Beck, risiko- og frygtsamfund og nye typer af usikkerhed i det moderne samfund. Den nye bog udkommer d. 15. januar 2019 og i den forbindelse afholdelses et arrangement hos IDA d. 23. januar

Mere information:

Kontakt lektor Klaus Rasborg, kpr@ruc.dk, tlf: 4674 2926.