| Forskningsnyt

Ny bog om straf og etik af Jesper Ryberg

Jesper Ryberg har udgivet en ny bog, der handler om, hvordan straffesystemer bør håndtere sager, hvor en kriminel er skyldig i mere end én forbrydelse.

Bog af Jesper Ryberg

Professor Jesper Ryberg har netop udgivet en ny bog ved Oxford University Press.

Bogen hedder ’Sentencing Multiple Crimes’ og handler om, hvordan straffesystemer bør håndtere sager, hvor en kriminel ikke har begået en enkelt forbrydelse, men derimod er skyldig i en række forbrydelser.

”Den slags sager forekommer særdeles ofte både ved danske og udenlandske domstole. Ofte gør domstolen det, at den ikke bare lægger straffene for de enkelte forbrydelser sammen, men derimod giver en form for ’mængderabat’. Men hvorfor dette er berettiget, hvor stor rabatten bør være, og hvordan den afhænger af typen af forbrydelser, er spørgsmål der har været genstand for meget lidt teoretisk overvejelse,” fortæller Jesper Ryberg.

”Spørgsmålet om hvordan man bør straffe kriminelle, der har begået mange forbrydelse, er særdeles interessant, fordi det både er praktisk presserende og har vist sig teoretisk ganske udfordrende,” påpeger Jesper Ryberg.

Læs flere nyheder fra RUC

I ’Sentencing Multiple Crimes’ har man samlet en række af verdens førende strafferetsteoretikere til at diskutere disse spørgsmål. Bogen er udgivet sammen med professor Julian Roberts fra University of Oxford og Jan de Keijser fra Leiden University.

Læs mere om bogen

For mere information kontakt Jesper Ryberg