| Forskningsnyt

Ny bog om Karen Blixens forfatterskab

Charlotte Engberg, lektor i dansk litteratur på Roskilde Universitet, har skrevet en ny bog om Karen Blixens forfatterskab med fokus på latteren i Blixens fortællerstemme.
Bogforside

Karen Blixens forfatterskab tilhører den forholdsvis lille gruppe af danske forfattere, som har opnået international berømmelse. De færreste elever forlader folkeskolen eller gymnasiet uden på et eller andet tidspunkt at stifte bekendtskab med hendes tekster, og med god grund mener forfatter bag ny bog om Blixens forfatterskab:

”Karen Blixen er måske ikke let at læse, eller forstå, men det er umagen værd at forsøge. Hendes tekster kalder hele tiden på nye måder at blive læst på og det er det, jeg har forsøgt med min aktuelle bog,” fortæller Charlotte Engberg, lektor i dansk litteratur på RUC.

Charlotte Engberg redegør i bogen ’Latter og lettere beruset. Om at læse Karen Blixen’ for Blixens særlige fortællerstemme og humoristiske sans. Engberg har i sin læsning af teksterne fokuseret på den latter, der forekommer hende at være til stede i store dele af det, Blixen har skrevet, og hun undersøger i bogen, hvilken slags latter der er tale om. Og hvordan latteren forbinder sig med andre typiske karakteristika ved forfatterskabet.

”Latteren bevæger sig fra det fandenivoldske, det overgivne, det gakkede over det komiske og det groteske,” forklarer Charlotte Engberg.

Blixen omtalte selv sin første store samling af fortællinger, ’Syv fantastiske Fortællinger’ fra 1935 som en ”vrøvlebog”. Men man skal ikke tage fejl af alvoren bag humoren, påpeger Charlotte Engberg:

”Der er en alvor bag såvel ”vrøvlet” som latteren: man kan roligt opfatte det som en særlig form for ironi, der vender op og ned på konventionelle måder at opfatte verden på, bl.a. forholdet mellem kønnene. Helt overordnet mener jeg, at latteren er forbundet med det kvindelige. Overalt i forfatterskabet ligger latteren på lur over for en rationelt reguleret fornuftstænkning, og af samme grund vedbliver forfatterskabet med at være aktuelt,” siger Charlotte Engberg.

’Latter og lettere beruset. Om at læse Karen Blixen’ er udkommet på Syddansk Universitetsforlag, 2019. Det er Engbergs anden bog om forfatterskabet. Bogen har bl.a. været anmeldt i Politiken og Kristeligt Dagblad, hvor den har modtaget fem stjerner.

Mere information:

For yderligere information kontakt Charlotte Engberg, lektor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, RUC, e-mail: engberg@ruc.dk, tlf: 4674 2784