| Nyhed

Ny bog: Forandringer har store konsekvenser for politisk kommunikation

Lektor Peter Aagaard og professor (MSO) Mark Blach-Ørsten fra Roskilde Universitet beskriver sammenhængene mellem en ny medievirkelighed og vor tids politiske opbrud i deres nye bog ’Politisk kommunikation – Nye tider og nye aktører’.
Mikrofon - Colourbox
Foto: Colourbox


Politisk kommunikation gennemgår store forandringer, og den nye tidsalder er i høj grad kendetegnet ved, at en række nye politiske aktører er dukket op.

Lektor Peter Aagaard og professor (MSO) Mark Blach-Ørsten undersøger og beskriver, hvilken rolle de nye aktører - som policy-professionelle, medielobbyister og tænketanke - spiller i den politiske kommunikation, som tidligere primært har bestået af de tre aktører; politikere, nyhedsmedier og borgere.

I bogen beskriver de to forfattere, at de nye tider har store konsekvenser for den politiske kommunikation, og det kan gå ud over den demokratiske deltagelse og samtale, som ellers tidligere har kendetegnet Danmark.

I den nye æra er politik præget af medialisering, og offentligheden bliver præget af en voldsom konkurrence om opmærksomhed mellem det øgede antal aktører på den politiske scene. Bogens forfattere dykker ned i den udvikling.

’Politisk kommunikation – Nye tider og nye aktører’ udkommer 5. februar 2018 på Hans Reitzels Forlag. Læs mere om bogen på forlagets hjemmeside.