Ny bog: Digitalisering har forandret dagligdagen

Danskernes dagligdag er blevet digital. Digitaliseringen tilbyder nye måder at interagere på i privatlivet, i offentligheden og i arbejdslivet. Den nye bog ’Digitale liv – Brugere, platforme og selvfremstillinger’, som har en række RUC-forskere som redaktører og bidragsydere, undersøger, hvad digitaliseringen betyder.
Forside af bogen Digitale liv

Patientkommunikation foregår gennem e-Boks, Spotify anbefaler sange tilpasset brugeren, onlinemedier er rykket helt ind i det intime liv, og kærlighed kan udfoldes i onlinedatingspil.

I den nye bog 'Digitale liv – Brugere, platforme og selvfremstillinger' bliver det belyst, hvordan digitaliseringer påvirker brugernes liv, og hvordan digitale platforme og interaktioner former medborgerskab, politisk deltagelse, samtaler med venner og familie, kærlighedsliv og kommunikation med offentlige myndigheder. Bogen er redigeret af professor Rikke Andreassen, adjunkt Rasmus Rex Pedersen, begge fra Roskilde Universitet, og professor Connie Svabo fra Syddansk Universitet.

”Nogle mennesker frygter digitalisering, andre ser det som løsningen på fremtidens problemer. Mens vi har en del teknisk forskning, så har vi begrænset forskning og viden om, hvordan digitalisering påvirker os som mennesker. Forskningen er vigtig, så vi kan diskutere digitaliseringer og fremtiden ud fra et informeret grundlag”, siger professor Rikke Andreassen og tilføjer:

”Digitaliseringen påvirker os alle, og vi har samlet en række førende danske forskere inden for feltet, som hver har givet deres bud på, hvordan digitaliseringen påvirker vores hverdag. Feltet spænder bredt fra virksomheders brug af Instagram til, hvordan den nye platformsøkonomi som eksempelvis madbestillingsselskabet Wolt påvirker unge, der skal finde fodfæste på arbejdsmarkedet”, forklarer RUC-forskeren.

Dagligdagens digitaliseringer udfoldes inden for tre temaer i bogen: Brugere, platforme og selvfremstillinger. De fleste digitaliseringer har til hensigt at gøre hverdagslivet nemmere for brugerne, men kan også føre til frustration og afmagt. Platforme omformer viden om brugernes liv til data og påvirker derved personlige praksisser gennem en række automatiseringsprocesser. Selvfremstillinger er centrale i individers brug af digitale medier, mens de samtidig er omdrejningspunkt for virksomheders strategiske forsøg på at navigere på meningernes markedsplads.

Bogens forfattere forsker i digitale medier og informations- og kommunikationsteknologier. Gennem forskningen sætter de fokus på, hvordan digitale teknologier og nutidens digitaliseringer er med til at skabe nye fællesskaber, praksisser og individualiseringer. Forfatterne benytter perspektiver fra mediestudier, kommunikationsstudier, teknologistudier, kulturstudier, design og filosofi.

Ud over bogens redaktører er bidragsyderne Pernille Almlund, Tobias Raun, Jannie Møller Hartley, Maria Bee Christensen-Strynø, Lisbeth Thorlacius, Louise Yung Nielsen, Sine Nørholm Just, Mette Lykke Nielsen, Susana Tosca, Rasmus Kjærgaard, Rasmussen, Sander Andreas Schwartz og Signe Lykke Littrup.

Bogen ’Digitale liv – Brugere, platforme og selvfremstillinger’ er udgivet på Roskilde Universitetsforlag.