Ny bog børster støvet af videnskabsteorien

To RUC-forskere giver i en ny lærebog, 'Videnskabsteori i praksis', deres bud på, hvordan man kan formidle samfundsvidenskabernes videnskabsteori, så den peger ud i virkeligheden mod nutidens store kriser.
Peter Nielsen og Hubert Buch-Hansen
Peter Nielsen (Fotograf Asbjørn Sand) og Hubert Buch-Hansen.

Positivisme, kritisk realisme eller konstruktivisme. Begreber, som man måske umiddelbart kun forbinder med teoretisk forskning og akademiske diskussioner. Men i den nye bog 'Videnskabsteori i praksis' fastslår de to RUC-forskere, Hubert Buch-Hansen og Peter Nielsen, at forskeres videnskabelige tilgang faktisk betyder meget for, hvordan man som borger og samfund orienterer sig i forhold til aktuelle problemer som fx økonomi, klima, krænkelser og populisme.

”Vi synes, at videnskabsteori er for vigtig til kun at blive overladt til filosoffer. Videnskabssyn har skelsættende betydning for, hvordan vi forsker og studerer samt for, hvordan vi orienterer os som borgere og samfund. Derfor er vores mål med bogen at formidle videnskabsteori på en måde, der gør den tilgængelig, aktuel og bredt anvendelig,” siger Peter Nielsen.

Bogen beskriver de præmisser, samfundsvidenskabelig forskning bygger på, og de to forfattere forklarer, hvordan man selv kan anvende videnskabsteori. Endelig relateres forskningens forskellige videnskabelige tilgange til nutidens problemer. Netop det sidste skal bidrage til at gøre det nærværende for studerende, hvad videnskabsteoretiske valg betyder for den viden, de producerer.

I 2022 fik de to RUC-forskere Lærebogsprisen – Danmarks største faglitterære pris uddelt af forlaget Samfundslitteratur – for deres forslag til bogen, som nu er blevet til virkelighed i form af 'Videnskabsteori i praksis'. Med prisen fulgte 100.000 kr.

Til daglig er Hubert Buch-Hansen lektor ved Roskilde Universitet, hvor han underviser og vejleder i videnskabsteori og grøn omstilling. Peter Nielsen er ligeledes lektor ved Roskilde Universitet, hvor han underviser og vejleder i videnskabsteori og politisk økonomi. Begge forfattere har gennem en årrække publiceret både forskningsartikler og lærebøger om netop videnskabsteori.