Ny bog: Bør straffen være mildere, hvis man tilstår en forbrydelse?

Professor Jesper Ryberg har sammen med en kollega udgivet en bog, som udforsker de etiske spørgsmål, der opstår, når mennesker erklærer sig skyldige i forbrydelser.
Professor Jesper Ryberg
Professor Jesper Ryberg.

Skal man have en reduceret straf, hvis man erkender sig skyldig i en forbrydelse?

Det spørgsmål er aktuelt i Danmark, efter et udvalg under Justitsministeriet i april 2023 foreslog, at man ved lov skulle gøre det til en formildende omstændighed i forbindelse med strafudmålingen, hvis den tiltalte har tilstået sin forbrydelse.

Professor Jesper Ryberg fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet har netop udgivet en bog om emnet.

"Sådan er det faktisk mange steder i verden i dag. I nogle lande ville man slet ikke have tid eller ressourcer til at føre fuldt bevis i alle sager, hvis ikke en del forbrydere erkendte sig skyldige. Men er det en rimelig praksis at tilskynde til, at en kriminel erkender sin skyld, ved at reducere straffen?," spørger Jesper Ryberg.

Bogen, der har titlen 'Sentencing the Self-Convicted: The Ethics of Pleading Guilty', er redigeret sammen med professor i kriminologi ved University of Oxford, Julian Roberts.

I bogen undersøger forfatterne etiske spørgsmål, der opstår, når en person erkender sig skyldig. Spørgsmål som eksempelvis: Kan det føre til, at nogen vil erkende sig skyldige, selvom de måske er uskyldige? Og hvor stor bør en sådan straffereduktion egentlig være?

Bogen er et resultat af en konference, der blev afholdt på University of Oxford i 2022. Den rummer bidrag fra 13 forskere fra blandt andet USA og England.