| Forskningsnyt

Ny bevilling fra Det Frie Forskningsråd til professor i litteratur

Professor (MSO) Anne Elisabeth Sejten har modtaget en bevilling på 1.007.384 kr. fra 'Det Frie Forskningsråd, Kultur og Kommunikation' til forskningsnetværket 'Aesthetics Unlimited'.

Æstetik er ikke længere et fremmedord, men er gået ind i det senmoderne samfunds DNA. Ordet bruges i flæng om meget mere end kunst i traditionel forstand samtidig med, at kunstens verden for længst har brudt med de klassiske skønhedsidealer.

Netværket 'Aesthetics Unlimited' er motiveret af denne situation, hvor æstetik er kommet til at repræsentere et stadigt mere omfattende human- og samfundsvidenskabeligt felt hen over grænserne mellem samfund, kunst og kultur i bredeste forstand. Over for æstetikkens aktuelle grænseløshed er det netværkets grundlæggende tese, at den klassiske filosofiske æstetik forbliver, ikke bare relevant, men uomgængelig både som kilde til og som spejl også for nutidige kulturelle problemstillinger. De æstetiske kernebegreber om smag, dømmekraft, det skønne og det sublime har lige siden det 18. århundrede, hvor de opstår og formes, været afgørende for vestlig kulturel selvforståelse og kan – opdateret – bibringe forståelse af et samfund, der på den ene side dyrker det æstetiske og det kulturelle mere end nogensinde, på den anden side vanskeliggør æstetisk erfaring.

Netværkets formål er med andre ord at fremme en grundforskning, der gør det muligt at nytænke vor tids æstetik ud fra æstetikkens egen filosofihistoriske udvikling. Med et bredt forankret hold af forskere fra fagene filosofi, kultur- og kunstvidenskab og performance design, skaber det nye internationale netværk de tværfaglige og tværinstitutionelle rammer for at tage fat på denne forskning.