Medie-forskere: Disse emner fylder mest i valgdækningen indtil videre

Indtil kort før valget blev udskrevet, forestillede mange sig et klimavalg. Så kom Stram Kurs på banen, og nu kæmper klimaet for sin plads på dagsordenen.
Mark Black-Ørsten
Mark Blach-Ørsten er den ene af de to forskere bag valganalysen.

Klimaet og spørgsmålet om grøn omstilling har indtil videre fyldt mindre i valgkampen end forventet, konkluderer forskere fra Journalistik på Roskilde Universitet.

"Miljø og klimapolitik er områder, der har en tendens til at dukke op og så forsvinde igen på både politikernes og nyhedsmediernes dagsorden," siger Mark Blach-Ørsten, professor (mso) i journalistik.

"Før dette valg blev udskrevet, var stemningen, at denne gang ville vi få et klimavalg, men realiteten er blevet en lidt anden. Vi kan se af vores data, at klimaet er der, men kæmper med en række andre emner, især flygtninge og indvandrere, om pladsen på politikernes og mediernes dagsorden. Det kan bl.a. skyldes, at Rasmus Paludan og Stram Kurs har løftet flygtningedebatten helt op i toppen af dagsordenen," siger Mark Blach-Ørsten.

"Omkring valgets udskrivelse lå 'Flygtninge og indvandrere', 'Klima og miljø' samt 'Velfærd' øverst på dagsordenen. Men lige efter valget blev udskrevet tager især klimaet et dyk og velfærd og flygtninge og indvandrere overtager dagsordenen. Her de seneste to dage ser det dog ud til, at klimaet er kommet tilbage blandt top tre på dagsordenen," siger Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor og ph.d.-stipendiat på Journalistik på RUC.

Se graf udarbejdet af Infomedia og Roskilde Universitet

Om valganalysen
Professor (mso) Mark Blach-Ørsten og studielektor og ph.d.-stipendiat Mads Kæmsgaard Eberholst fra Journalistik på Roskilde Universitet undersøger hver dag dækningen af folketingsvalgkampen 2019 i både traditionelle nyhedsmedier og på sociale medier. Dette sker i samarbejde med programmet Detektor på DR og med assistance i relation til indsamlingen af medieindhold fra Infomedia.

Projektet løber frem til valgets afholdelse den 5. juni. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.

Mere information:

For yderligere information kontakt professor (mso) Mark Blach-Ørsten eller studielektor og ph.d.-stipendiat Mads Kæmsgaard Eberholst.