Konference om kvalitet og styring i daginstitutioner

Den 8. marts 2017 mødtes forskere, pædagoger, konsulenter, studerende og fagfolk til en en-dags-konference for at debattere to aktuelle tendenser på daginstitutionsområdet – ’kvalitet’ og ’styring’.
Konference om kvalitet og styring i daginstitutioner 2017
De fleste er enige om, at kvalitet er godt, og at det skal styrkes. Men hvad menes der egentlig med pædagogisk kvalitet? Foto: Kasper Sørensen

Dagen blev introduceret af centerleder Annegrethe Ahrenkiel, som præsenterede de nyeste politiske udspil, herunder en revideret læreplan fra regeringen og forslag om sprogtest til alle børn fra regeringen og KL. Resten af dagen gik med oplæg fra centrets forskere, som gav publikum indsigt i deres nyeste fund fra igangværende forskningsprojekter.

Efter hvert oplæg blev der lagt op til debat, og de fremmødte deltog aktivt med deres perspektiver på den igangværende debat om, hvad der udgør pædagogisk kvalitet i daginstitutioner. I et af de første oplæg fortalte forsker Thomas Gitz-Johansen om sine observationer i en vuggestue, hvor hverdagen syntes presset og udfordrende, hvorefter en dagtilbudsleder i publikum beder om mikrofonen. Hun genkender Thomas’ billede af vuggestuearbejdet og tilføjer:

”Vi er slet ikke nået til kvalitet endnu, lige nu handler det om at mindske skaderne”.

I blandt publikum var også familie- og børneordfører fra Alternativet i Københavns Kommune, Maja Krog, som var kommet for at hente inspiration og viden til partiets politik på området:

”Det så super spændende ud, og for tiden taler vi i Alternativet en del om, hvordan vi kan løfte daginstitutionerne. Særligt styringsbegrebet, som jo er en del af overskriften til denne konference, er interessant, da vi i Alternativet har som en af vores mærkesager at sætte samfundet fri, og derfor stiller vi spørgsmålstegn ved, hvor meget central styring der egentlig skal være.”

Også et par universitetsstuderende havde fundet deres vej til konferencen. Ida og Malene, to speciale-studerende fra Pædagogisk sociologi på DPU, var begge kommet for at høre oplægsholderne tale om ’kvalitet’, hvilket også var emnet for deres speciale:

”Vi undersøger i vores speciale hele den debat der er om, hvordan man definerer kvalitet, og vi vil gerne undersøge, hvordan man forstår det på forskellige niveauer - hvad man forstår som kvalitet i Styrelsen, i kommunerne og i praksis. Så vi er her egentlig for at få noget inspiration”.

Efter et oplæg om læreplans-arbejdet i Norge fra forskerne Mari Pettersvold og Solveig Østrem, sluttede dagen af med en paneldebat om betydningen af et øget fokus på kvalitet og styring.

Se video fra alle oplæg