Kommunikationsstuderende omsatte teori til indsamling til hjælp til ukrainere

Kommunikationsstuderende lærte om digitale medier ved selv at planlægge og udføre en kampagne for en indsamling til fordel for Røde Kors.
Udsnit af donationshjul
Et udsnit af det donationshjul, som nogle af de studerende lavede til kampagnen, der var en del af deres undervisning om digitale medier.

"For prisen på en biograftur, kan du give et barn livsvigtig lægehjælp."

I kommunikationsuddannelsen på Roskilde Universitet arbejder de studerende ikke kun med teori men også med virkelige problemstillinger. I efteråret 2022 arbejdede en gruppe bachelorstuderende i 'Digitale medier' med en kampagne for en indsamling til Røde Kors til fordel for ofre for krigen i Ukraine.

Citatet fra indledningen stammer fra noget af det materiale, som de 18 studerende udviklede til primært sociale medier, som skulle bidrage til at rejse 10.000 kroner til Røde Kors. Med deres kampagne og generelle arbejde fik de studerende indsamlet 10.151 kroner, som kommer til at gå til eksempelvis et måltid mad, lægehjælp, en sovepose eller et tæppe til børn og voksne ramt af krigen.

I løbet af de tre uger, som forløbet varede, har de studerende lavet målgruppeanalyser, opsummering af interviews med repræsentanter fra målgruppen og prototyper på kampagnemateriale. Til sidst blev kampagnerne testet i virkeligheden.

”Jeg er virkelig glad for, at det lykkedes at indsamle et så stort beløb på baggrund af et akademisk undervisningsbeløb. At prøve kræfter med en konkret kampagne betød meget for de studerende, som havde mulighed for at prøve deres evner af med en samfundsrelevant case,” siger underviser og lektor Martina Skrubbeltrang Mahnke fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab.

Donationshjul

Udgangspunktet var, at de studerende som en del af deres undervisning skulle løse en opgave i grupper af to til fire studerende. De skulle aflevere en skriftlig kommunikationsplan og en mindre medieproduktion. Det blev afsættet til indsamlingen, som blev til i samarbejde med Røde Kors.

Forløbet blev sat i gang med et oplæg fra repræsentanter fra Røde Kors, inden de studerende kastede sig over opgaveløsningen.

De studerendes materiale omfattede blandt andet en kort video med infografik, hvor citatet fra indledningen indgik, og et såkaldt donationshjul, som er en grafisk fremstilling, hvor modtageren på en visuelt appellerende måde får et overblik over, hvilken hjælp bidrag i forskellige prisklasser kan give. Det strækker sig fra en lille fødevarepakke på 25 kroner til et sovesæt til 700 kroner.