Julie Sommerlund ny institutleder på RUC

Roskilde Universitet henter ny institutleder for Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab fra KU.
Julie Sommerlund.
Julie Sommerlund tiltræder som institutleder den 1. december 2019.

Det bliver Julie Sommerlund, 49, der fremover skal stå i spidsen for Roskilde Universitets Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab (IKH).

Julie Sommerlund har en stærk profil inden for de social- og humanvidenskabelige fag og kommer fra en stilling som prodekan for forskning og impact på Københavns Universitets Humanistiske Fakultet.

RUC’s rektor Hanne Leth Andersen ser meget frem til samarbejdet med den nye institutleder:

”Valget er faldet på en dygtig forsker og erfaren leder med stor indsigt i den humanistiske forsknings værdi og betydning for samfundet. Hun er en stærk og lydhør kommunikator med et skarpt blik for relationer og ekstern finansiering. Samtidig har Julie Sommerlund udtalt sans og talent for det tværfaglige, som vi vægter så højt på RUC,” siger Hanne Leth Andersen.

Julie Sommerlund, der har 7 års erfaring som prodekan på KU, glæder sig til at tiltræde den nye stilling:

”Jeg er meget optaget af, hvordan humanistisk viden kan indgå i tværfaglige og praktiske sammenhænge, og det er et område, hvor IKH virkelig er stærkt. Desuden synes jeg, at instituttet og RUC har været gennem en spændende udvikling i de sidste år, og jeg glæder mig meget til at være med til at fortsætte denne udvikling.”

Julie Sommerlund er uddannet cand.mag. i moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet og har desuden en ph.d.-grad fra Copenhagens Business School.

Hun tiltræder som institutleder den 1. december 2019 og afløser Hanne Løngreen.

Roskilde Universitets institutstruktur blev ændret i 2016, så der i dag er fire institutter. De øvrige institutledere er Peter Kragelund fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Susanne Sørensen fra Institut for Naturvidenskab og Miljø og Anders Siig Andersen fra Institut for Mennesker og Teknologi.

Mere information:

For yderligere information kontakt:

Rektor Hanne Leth Andersen, e-mail: ha@ruc.dk
Pressemedarbejder Camilla Buchardt, e-mail: camilbu@ruc.dk, mobil: 2238 8282