International konference på RUC om fremtidens universiteter

Den 11. og 12. oktober deltager forskere og studerende fra hele verden i en stor konference på Roskilde Universitet, hvor temaet er, hvilken rolle universiteterne skal spille i fremtiden.
EURA Summit 2023

Konferencen som bærer titlen “Why universities? – Re-imagining higher education and research” løber af stablen fra onsdag til torsdag den 11. og 12. oktober.  Konferencen udspringer af Roskilde Universitets medlemskab i den europæiske alliance European Reform University Alliance (ERUA).

I løbet af de to dage skal deltagerne diskutere universiteternes rolle i samfundet i fremtiden – et emne, der også er højaktuelt i en dansk kontekst. For hvordan kan universiteterne bidrage til udviklingen af et bæredygtigt samfund i et globalt, regionalt og lokalt perspektiv?

”Vi håber, at vi får diskuteret de mange problemstillinger, som er aktuelle omkring universiteternes rolle. Ikke mindst i lyset af de deltagende reformuniversiteters ambition om at være nogen, der afprøver fx nye undervisningsformer og har en nyskabende og kritisk tilgang til, hvordan man laver universiteter,” siger Kristoffer Kropp, som er lektor i videnskabssociologi og ansvarlig for ERUA-konferencen på RUC.

ERUA-alliancen er et europæiske universitetsinitiativ baseret på en fælles vision om universitetet som et kreativt og eksperimenterende sted. I den kontekst ses universiteterne som udgangspunkt for udviklingen af et mere retfærdigt, åbent og inkluderende samfund.

Konferencen sætter fokus på universiteternes rolle i en tid med teknologisk disruption, et voksende globalt marked for videregående uddannelse og vækst i social ulighed og antividenskabelige holdninger.

”Der vil være mange interessante oplæg fra hele Europa, og vi har et godt mix af indlæg om de mulige veje reformuniversiteterne kan tage. Jeg ser frem til at se, hvad der kommer ud af diskussionerne, og hvilke nye perspektiver der kommer på bordet,” siger Kristoffer Kropp.

Konferencen vil have tre overordnede temaer:

1. Universiteter og internationalisering
  2. Udfordringer for undervisning
  3. Ansvarlig forskning

Læs mere om ERUA-konferencen her.