Ida Willig bliver dekan for Humaniora på RUC

Professor i journalistik Ida Willig bliver dekan på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Hun har mangeårig erfaring med at skabe gode forskningsmiljøer og brænder for de store dagsordener.
Ida Willig
Ida Willig bliver en del af universitetsledelsen på RUC. Pressefoto: Stine Heilmann.

Efter tre måneder som konstitueret dekan på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet er Ida Willig blevet ansat i stillingen som dekan.

Ida Willig er optaget af at skabe gode forskningsmiljøer, der bidrager til de store samfundsdagsordener:

"Jeg glæder mig meget til at stå i spidsen for – og bag – et af de mest samfundsengagerede og samfundsbidragende forskningsmiljøer i Danmark. For mig er forskningen og undervisningen på Roskilde Universitet alt det, som erhvervsliv og politikere har efterspurgt i årevis, nemlig samfundsrelevant, problemløsende, tværfaglig, innovativ og omsættelig. Det vil være en vigtig opgave for mig at få formidlet det bedre.”

Erfaren leder og forsker

Rektor Hanne Leth Andersen glæder sig til det fortsatte samarbejde med den nye dekan:

”Ida Willig er en meget dygtig forsker og en tydelig leder. Hun har et klart blik for uddannelserne, forskningen og samarbejdet på tværs af universitetet. Og så er hun visionær og kan sætte en retning for fremtidens humaniora, som samfundet i den grad har brug for.”

Ida Willig har været ansat på Roskilde Universitet siden 2002 og har en baggrund inden for sociologi og journalistik. Hun har senest varetaget funktionen som leder af ph.d.-skolen på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab siden 2016. I løbet af 2022 vil Ida Willig afslutte forskningsprojektet ’Cultural Publics’ finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond.

Ida Willig er også optaget af forskningens bidrag til den grønne omstilling:

”Jeg brænder ikke mindst for grøn omstilling og glæder mig til at arbejde strategisk med, hvordan det humanistiske område kan bidrage til at løse denne og andre store samfundsudfordringer i dag”, siger hun i forbindelse med ansættelsen.

Ida Willig er 51 år. Hun har været konstitueret i stillingen siden 1. april og tiltræder stillingen pr. 1. juli 2022.

For mere information kontakt:

- Konstitueret dekan og professor i journalistik Ida Willig, e-mail: idaw@ruc.dk, mobil: 2365 0085

- Pressekonsulent Camilla Buchardt, e-mail: camilbu@ruc.dk, mobil: 2238 8282