At hjælpe er blevet en salgbar vare

Professor Lisa Ann Richey har modtaget en bevilling på 4.151.372 kroner fra Forskningsrådet for Samfund og Erhverv til et projekt, hvor hun skal undersøge konsekvenser af, at humanitær hjælp i stigende grad bliver bundet op på købet af produkter.

Det er normalt at finde produkter på markedet, som støtter humanitære sager. Det kan eksempelvis være Aqua d’or-kildevand, hvor 50 øre pr. flaske gik til Dansk Røde Kors, eller skofirmaet TOMS, der donerer et par sko til ’et barn i nød’, hvis forbrugeren køber et par sko hos dem gennem en særlig model.

På den måde lover organisationer og lignende ikke bare bistand til nødlidende, men også god karma til forbrugerne og positiv branding til virksomheder og humanitære ngo’er.

Men hvilken betydning har det, at humanitær støtte i stigende grad bliver bundet op på et produkt?

Det vil professor Lisa Ann Richey fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv udforske i sit projekt ’Commodifying compassion. Implications of turning people and humanitarian causes into marketable things’, og projektet bliver støttet med 4.151.372 kroner fra Forskningsrådet for Samfund og Erhverv.

Målet med projektet er at forstå, hvordan det ’at hjælpe’ er blevet en salgbar vare, og hvilken symbolsk og materiel påvirkning udviklingen har.

Lisa Ann Richey vil undersøge tre lande, hvor tre forskellige niveauer har spillet en kernerolle på området. Det drejer sig om staten i Danmark, kirken i Italien og markedet i USA.

Kontaktinfo Lisa Ann Richey