Forskningsresultater hjælper til at forstå kræftudvikling hos den enkelte patient

Ph.d.-studerende fra Roskilde Universitet står bag projekt, som har resulteret i en artikel i det videnskabelige tidsskrift PLOS One.
Laboratorium_Lisbeth Holten_1396x640
Johanne Davidsen har undersøgt en genetisk ændring, som opstår hos cirka tre procent af patienter, der udvikler tyktarmskræft. Foto: Lisbeth Holten

Johanne Davidsen, ph.d.-studerende fra Roskilde Universitet, har forsket i en genetisk ændring hos en del patienter med tyktarmskræft, og nu er resultaterne af hendes undersøgelser blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift PLOS One.

Allerede som specialestuderende startede Johanne Davidsen fra Gastro-gruppen på RUC med at undersøge den genetiske ændring, som opstår hos cirka tre procent af patienter, som får tyktarmskræft.

Johanne Davidsens undersøgelser viser, at denne genetiske ændring forårsager, at et nyt protein bliver dannet i kræftcellerne, og dette protein overtager kontrollen af en vigtig signalvej i cellerne, som er involveret i kræftudvikling i tyktarmen.

"Studier som dette er meget vigtige for at kunne forstå kræftudvikling i den enkelte patient og for at kunne designe en medicinsk behandling for den enkelte patient i fremtiden," siger professor Jesper Troelsen fra RUC.

Artiklen er skrevet i samarbejde med professor Ismail Gögenur fra Sjællands Universitetshospital og lektor Eric Bennett fra Københavns Universitet.

Find artiklen på PLOS Ones hjemmeside.