Førende forsker inden for nordafrikanske studier og kønsstudier er udnævnt til adjungeret professor på RUC

Doris H. Gray, som er forhenværende professor fra Al Akhawayn University i Marokko er blevet udnævnt til adjungeret professor på Roskilde Universitet.
Doris H. Gray
Doris H. Gray har været gæsteunderviser og har bidraget til kurser, undervisning og forelæsninger på RUC.

I de seneste år har Doris H. Gray, forhenværende professor i kvinde- og kønstudier ved Al Akhawayn University i Marokko, arbejdet sammen med Roskilde Universitet, og på baggrund af dette samarbejde er hun blevet udnævnt til adjungeret professor på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på RUC.

RUC og Al Akhawayn University er partnere i den internationale universitetsalliance Critical Edge Alliance, som samler otte universiteter, der bl.a. fokuserer på kritisk tænkning, tværfaglig læring, undervisning og forskning og socialt engagement. Igennem Critical Edge Alliance begyndte Doris H. Gray at arbejde sammen med professor Garbi Schmidt fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, og siden 2018 har de i fællesskab bl.a. udviklet et kursus i global integration.

Samarbejdet har desuden ført med sig, at Doris H. Gray har været gæsteunderviser på Roskilde Universitet, ligesom hun har bidraget til kurser, undervisning og forelæsninger på universitetet.

Professor Doris H. Gray har udgivet fire bøger om sit forskningsemne: 'Leaving the Shadow of Pain – a cross-cultural exploration of truth, trauma, reconciliation and healing', 'Women and Social Change in North Africa: What counts as Revolutionary?', 'Beyond Feminism and Islamism: Gender and Equality in North Africa' og 'Muslim Women on the Move: Moroccan Women and French Women of Moroccan Origin Speak Out'.

Læs mere om Critical Edge Alliance på alliancens hjemmeside.