Fatima AlZahra'a Alatraktchi ny adjunkt på Naturvidenskab på RUC

Fatima AlZahra'a Alatraktchi er ansat som ny adjunkt på Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet. I løbet af sin korte forskerkarriere har hun modtaget flere prestigefulde priser for sin forskning.
Fatima AlZahra’a Alatraktchi
Fatima AlZahra'a Alatraktchi har en ph.d. i nanoteknologi og molekylærbiologi. Pressefoto.

30-årige Fatima AlZahra'a Alatraktchi får fremover sin daglige gang på Institut for Naturvidenskab og Miljø på RUC. Her skal hun fortsætte sit arbejde med at forske i problemstillinger i spændingsfeltet mellem nanoteknologi, medicinal- og molekylærbiologi.

Fatima AlZahra'a Alatraktchi er uddannet civilingeniør fra DTU og har en ph.d. i nanoteknologi og molekylærbiologi. Hun er desuden international TED-talker, mangedobbelt prisvinder og stifter af medicovirksomheden PreDiagnose. Virksomheden bygger på Fatima AlZahra'a Alatraktchis metode til detektering af bakterier, og missionen er at give læger værktøjer til at stille diagnoser så tidligt som muligt.

Fatima AlZahra'a Alatraktchi har modtaget flere forskellige prestigefulde forskningspriser, bl.a. årets ph.d. på DTU og Lundbeck Foundation Talent Prize. I februar 2019 figurerede hun desuden på Forbes' liste '30 under 30 - Europe', der hylder de aktuelt mest indflydelsesrige personer under 30 år inden for deres felt.

Hendes TEDx Talk, der handler om at bruge bakteriers kommunikation til at forudse sygdomsfremkaldende aktivitet, har været set mere end 1,4 mio. gange og er tekstet på 19 forskellige sprog.

Tværfaglig profil

Fatima AlZahra'a Alatraktchi ser frem til at fortsætte sin forskningskarriere på RUC:

"Roskilde Universitets tværfaglige tilgang fascinerer mig. Kernen i min forskning er drønende tværfaglig. Jeg tror på den problembaserede forskning, hvor man starter med en konkret, virkelig problemstilling, og derefter identificerer man de teorier og kompetencer, der er nødvendige for at løse problemet. I min optik reducerer man derved spildt energi og fokuserer kræfterne på konkret og brugbart output," siger Fatima AlZahra'a Alatraktchi.

Institutleder på Institut for Naturvidenskab og Miljø Susanne Sørensen glæder sig over ansættelsen af den nye adjunkt:

"Fatima AlZahra'a Alatraktchi ser muligheder på tværs af discipliner - en evne, som matcher virkelig godt med Roskilde Universitets grundlæggende værdier om, at nye løsninger på samfundets store udfordringer findes gennem tværfagligt samarbejde. Samtidig kommer hun med en komplementær faglig profil, som vil bygge yderligere bro mellem teknologi og naturvidenskab. Det skærper profilen af naturvidenskab på Roskilde Universitet - og understøtter vores strategiske indsats for at skabe banebrydende resultater på tværs af fagligheder," siger Susanne Sørensen.

Mere information:

For yderligere information kontakt:

- Pressemedarbejder Camilla Buchardt, e-mail: camilbu@ruc.dk, mobil: 2238 8282
- Adjunkt Fatima AlZahra'a Alatraktchi, e-mail: alzahraa@ruc.dk, tlf.: 4674 3590