Fatima AlZahra’a Alatraktchi modtager ’Inspire Them Young’-prisen 2020

Adjunkt ved Roskilde Universitet Fatima AlZahra’a Alatraktchi hædres for sin banebrydende forskning og kommunikation om bakteriernes sprog, som inspirerer unge til at interessere sig for naturvidenskab.
Fatima AlZahra'a Alatraktchi
Vi skal væk fra, at naturvidenskab er for nørder, mener Fatima AlZahra’a Alatraktchi, der tiltrådte en stilling som adjunkt på Institut for Naturvidenskab og Miljø i 2019. Foto: Camilla Hey.

Fatima AlZahra’a Alatraktchi er en dygtig og dedikeret forsker og formidler, som inspirerer unge i Danmark og verden over til at interessere sig for naturvidenskab. Sådan begrunder chairwoman for ’Inspire Them Young’-initiativet Elisabeth Tissot Ludvig, at årets pris går til den blot 30-årige adjunkt fra Roskilde Universitet:

”Fatima er et enestående forbillede for unge på, at svære discipliner som mikrobiologi og nanoteknologi kan blive til banebrydende løsninger, der forhåbentlig snart kan udvikles til afgørende behandling af alvorligt syge mennesker. Fatimas passion kommer i den grad også til udtryk i hendes kommunikation, som har gjort hendes viden om bakteriers ’hvisken’ tilgængelig og interessant for almindelige mennesker,” siger hun.

Naturvidenskabelige superhelte

For Fatima AlZahra’a Alatraktchi er det afgørende, at hendes forskning er meningsfuld, og at den hurtigt kommer ud af laboratoriet og gør nytte i virkeligheden. Hun mener, at kommunikation er væsentlig for at gøre naturvidenskab og forskning tiltrækkende for børn og unge:

”Vi skal væk fra, at naturvidenskab er for nørder og erstatte det med, at det er smart. Der er jo ingen børn, der bliver drillet, fordi de er supergode til fodbold, mens det ikke er så sejt at være super god til matematik og fysik. Det skal det være. Tænk, hvis vi kan skabe et heltebillede af, at man er noget særligt, hvis man har stærke evner i de naturvidenskabelige fag. Ligesom når superheltene fra X-Men bliver hyldet for deres specielle evner til kunne forme storme eller flytte ting ved tankens kraft,” siger Fatima Al Zahra’a Alatraktchi.

Et perfekt match med RUC's tværfaglige forskning

Susanne Sørensen, Institutleder på Institut for Naturvidenskab og Miljø på RUC, anerkender Fatima AlZahra’a Alatraktchis unikke evner og ser hende som et perfekt match med RUC's tværfaglige forskningsprofil:

”På RUC arbejder vi tværfagligt og problemorienteret, og vi glæder os over, at Fatima er en af vores stærke repræsentanter for denne tilgang. Hun arbejder tværfagligt og har en sjælden evne til at omsætte sin viden og sine ideer i både forskning og undervisning. Og så kan hun fortælle om sin forskning på en ligefrem måde, der inspirerer unge til at følge i hendes fodspor,” siger hun.

Se video hvor Fatima AlZahra’a Alatraktchi fortæller om at arbejde tværfagligt på RUC

For yderligere oplysninger kontakt:

• Fatima AlZahra’a Alatraktchi, adjunkt, Roskilde Universitet, e-mail: alzahraa@ruc.dk, mobil: 41257040
  • Elisabeth Tissot Ludvig, Chairwoman for 'Inspire Them Young'-initiativet, e-mail: elisabethludvig@gmail.com, mobil: 2469 5403

Fakta om forskningen

Bakterier har et sprog og taler sammen allerede inden, de evt. forårsager en sygdom. Den kommunikation kan måles, så patienter med alvorlige sygdomme potentielt kan behandles for infektioner, inden de bryder ud og i værste fald bliver livstruende. Fatima AlZahra’a Alatraktchi står bag denne banebrydende forskning, som hun nu bl.a. bruger til at videreudvikle en særlig sensorteknologi, der kan måle bakteriernes kommunikation.

Fakta om 'Inspire Them Young'-prisen

Formålet med prisen er at skabe interesse for 'Life Science' blandt unge talenter. Hvert år hædres et initiativ, der forbedrer naturvidenskabelig læring i skoler og gymnasier, bygger bro mellem forskerverdenen og 'Life Science'-industrien eller inspirerer flere kvinder til at søge en lederkarriere inden for 'Life Science'. Prisen er indstiftet af Albright Partners A/S, der er en af de største 'Life Science'-fokuserede rekrutteringsvirksomheder i Norden. Med prisen følger 10.000 kr.