Erhvervsforskere fra RUC inviteret til Stanford University og Université de Lausanne

Ph.d.-studerende Morten Olsen fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv er blevet tildelt et prestigefuldt gæsteophold på Stanford University, hvor han skal forske i digitaliseringens konsekvenser for organiseringen i mellemstore og store servicevirksomheder. Samtidigt er hans vejleder lektor Kristian Sund udnævnt til gæsteprofessor ved universitetet i Lausanne i Schweiz.
Morten Olsen og Kristian Sund
Ph.d.-studerende Morten Olsen (tv.) og lektor Kristian J. Sund (th.)

Blandt ansøgere fra hele norden er Morten Olsen, ph.d.-studerende på Roskilde Universitet, blevet udvalgt til et tre-måneders ophold på Stanford University som Visiting Student Researcher. Hans forskning har fokus på den transparens, som digitaliseringen og herunder diverse platforme og sociale medier har skabt mellem servicevirksomheders nuværende og potentielle kunder.

”Vi ser, at digitaliseringen har skabt en langt større transparens i markedet. Vi som kunder har langt nemmere ved at søge informationer om andre kunders oplevelser og virksomhedens services. Vi kan sammenligne priser og indhold, inden vi kontakter virksomheden, og prøver virksomheden fx at oversælge, har vi langt lettere ved at gennemskue det. Virksomheden skal derfor i dag være langt dygtigere til at organisere sig på en måde, hvorpå det muliggøres at opsnappe eventuelle fejl og få dem enten forebygget eller løst med det samme,” fortæller Morten Olsen.

Også hans vejleder lektor Kristian J. Sund rejser udenlands for en periode, da han skal være gæsteprofessor ved universitet i Lausanne, hvor han i sin tid har læst økonomi. Under sit ophold vil han blandt andet arbejde på en redigeret bog om innovation af forretningsmodeller, som udkommer på et internationalt forlag i 2020.

For yderligere information kontakt:

Lektor Kristian J. Sund, e-mail: sund@ruc.dk, tlf.: 46742198

Ph.d.-studerende Morten Olsen, e-mail: morolse@ruc.dk, tlf.: 46742895