Danske forskere skal lede et af verdens førende videnskabelige tidsskrifter

Roskilde Universitet er blevet tildelt redaktørrollen for det højest estimerede tidsskrift inden for forskning i offentlig forvaltning i verden. RUC er det første universitet uden for USA, der får æren, og det kommer ovenpå en årrække, hvor danske universiteter har bevæget sig op blandt de førende på området.
Ole Helby Petersen og Kim Sass Mikkelsen
Ole Helby Petersen (t.v.) og Kim Sass Mikkelsen er nye redaktører på Journal of Public Administration Research and Theory.

Forskningstidsskriftet ’Journal of Public Administration Research and Theory’ (JPART), som er det mest ansete inden for feltet, har netop valgt, hvem der skal stå i spidsen for den videnskabelige bedømmelse de næste fire år.

Valget faldt på professor Ole Helby Petersen fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, som får redaktørrollen sammen med medredaktør lektor Kim Sass Mikkelsen.

”Det er en kæmpe anerkendelse af Danmark og RUC, at vi nu får ansvaret for verdens bedste tidsskrift inden for offentlig forvaltning. Vi havde en klar vision for, hvordan vi ville lede det, og vi var i konkurrence med nogle af de bedste universiteter i verden,” siger Ole Helby Petersen.

De danske redaktører skal blandt andet være med til at vurdere, hvilke forskningsartikler der kan finde vej til journalens sider. JPART modtager omkring 600 artikler om året, og under ti procent bliver typisk accepteret.

Ole Helby Petersen forsker blandt andet i offentlig-privat samspil, udlicitering, offentlige indkøb, offentlig-private partnerskaber og privatisering. Han ser frem til at indtage en central rolle hos et af verdens mest anerkendte videnskabelige tidsskrifter.

”Dansk forvaltningsforskning har været verdensførende i flere år med topplaceringer på internationale ranglister. På Roskilde Universitet har vi bevæget os betydeligt op ad listerne, og at vi nu skal stå i spidsen for tidsskriftet – og håndtere den bedste forskning i verden – er kronen på værket,” siger han.

Mere information

Kontakt: Ole Helby Petersen, professor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde universitet, telefon 5122 7573, e-mail olehp@ruc.dk.

Læs mere om Journal of Public Administration Research and Theory.