Danmarks miljøklynge flytter ind på Roskilde Universitet

Danmarks miljøklynge, CLEAN, som bl.a. bygger bro mellem forskningsmiljøer og virksomheder i Region Sjælland – skal sikre vækst og innovation fra nyt kontor på Roskilde Universitet.
Building at RUC
Arkivfoto: Lisbeth Holten.

Nu åbner Danmarks miljøklynge CLEAN en ny afdeling, som får adresse på Roskilde Universitet. CLEAN har kontorer i København, Sønderborg, Odense og Aarhus, og klyngens placering på Roskilde Universitet betyder, at sjællandske virksomheder får endnu større fokus og mulighed for at blive en del af matchmaking, samarbejdsprojekter, internationale muligheder og funding inden for miljøområdet.

"Sjælland har mange virksomheder med miljøløsninger, og vi ser et stort potentiale for innovation og vækst særligt inden for affald og cirkulær økonomi. Vi er glade for handlekraften og samarbejdsviljen hos vores partnere og ser frem til at give endnu flere sjællandske virksomheder muligheder for at accelerere innovation og den grønne omstilling”, siger Kim Fredenslund, CEO i CLEAN – Danmarks miljøklynge.

Miljøklyngen på Sjælland er blevet til takket være en målrettet indsats fra de sjællandske kommuner og en lang række forskellige aktører i regionen.

"Det er fantastisk, at Region Sjælland bliver en del af klyngestrukturen, og at vi nu kan starte arbejdet op i miljøklyngen CLEAN på RUC. Sjællandske virksomheder arbejder fokuseret med løsninger på de miljøudfordringer, som vi står overfor – ikke kun her i kommunen eller i regionen, men i Danmark og internationalt, og det er fantastisk, at vi nu styrker deres innovation og udvikling," siger borgmester i Roskilde Kommune, Tomas Breddam.

CLEAN kobler også virksomheder med den banebrydende forskning, der foregår på landets videninstitutioner, bl.a. Roskilde Universitet – og dermed får de sjællandske virksomheder nem adgang til den seneste viden.

"Vi er utroligt glade for at kunne byde CLEAN indenfor på vores campus her i Roskilde. Det bliver et godt afsæt for udvikling og samarbejde på miljøområdet i Region Sjælland. Klyngekontoret kan være med til at styrke kontakterne mellem forskere og virksomheder, og det kan også inspirere til nye ideer og nye kontaktflader mellem offentlige og private aktører og mellem videninstitutioner og erhvervsliv," siger Roskilde Universitets prorektor Peter Kjær.

Derfor kombinerer CLEAN, Roskilde Kommune og Roskilde Universitet fejringen af det nye kontor med netværk og indblik i fundingmuligheder til event den 10. marts.

Få indblik i de nyeste funding- og innovationstilbud samt banebrydende forskning inden for miljøområdet og mød nye samarbejdspartnere til CLEANs første event på Roskilde Universitet den 10. marts kl. 14.00-17.00.

Læs mere på CLEANs hjemmeside.