Bent Greve, professor og velfærdsekspert, fylder 70

RUC-forskeren har været på Roskilde Universitet i 37 år og er blandt Danmarks mest citerede.
Bent Greve
Bent Greve, professor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet. Foto: Lisbeth Holten

Bent Greve, professor i samfundsvidenskab ved Roskilde Universitet, fylder 70 år den 14. december. Han er en af landets mest citerede eksperter i danske medier og har en lang karriere bag sig som anerkendt forsker inden for velfærds-, skatte- og arbejdsmarkedsområdet.

Bent Greve er uddannet cand.polit. fra Københavns Universitet i 1977 og fik siden sin ph.d. i 1992 samt en doktorgrad i offentlig administration i 2002. Han har blandt andet været ansat i den daværende Amtsrådsforening, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og også været sekretariatsleder i Dansk Journalistforbund.

I 1986 blev Bent Greve ansat på Roskilde Universitet, hvor han i 2001 blev professor i samfundsvidenskab med særligt fokus på at analysere velfærdsstater og velfærdssamfund. Han har blandt andet fungeret som institutleder i godt 12 år og undervejs stået bag mere end 400 publikationer – heriblandt en lang række artikler i internationale tidsskrifter samt bøger om velfærdsstater og velfærdssamfund.

Udover at have deltaget i adskillige større forskningsprojekter gennem årene er Bent Greve også aktiv i den offentlige debat inden for emner som arbejdsmarkedet, skat og den offentlige sektors økonomi. Han er en efterspurgt foredragsholder og derudover en habil fodboldspiller, som træner en til to gange om ugen på Akademisk Boldklubs baner i Bagsværd.

Bent Greve har ingen planer om at gå på pension, og han arbejder i øjeblikket på sin næste bog, der er sat til at udkomme i 2024, og som handler om menneskers behov i relation til velfærdsstater.